Ismét találtam egy gitárkészítőt, akinek a hangszerei már inkább művészi alkotások, mint csak gitárok. Persze ízlés dolga, kinek tetszenek az ilyen elegánsan díszített stílusú gitárok, de azt senki se tagadhatja, hogy a részletek összhangja és kidolgozottsága elképesztően magas színvonalú.
Joseph Jesselli 64 éves hangszerész New York államban és ő volt Jimmy D’Aquisto egyetlen olyan hangszerészinasa, akivel a hetvenes években a mester 6 évig együtt dolgozott műhelyébe. Ezt megelőzően Marcos Baiter argentín származású fafaragó és stílbútorkészítő inasa volt – ez pontosan meg is látszik Jesselli hangszereinek stílusán, melyeknek részletei leginkább a műbútorasztalosok legszebb hagyományait idézik.
Az Art Deco és Art Nouveau stílusjegyek alkalmazásával tervezett hangszerek teljességgel kézi munkával készülnek a Huntington-i műhelyben ( Jessellit „a Huntingtoni-i Stradivari” megtisztelő névvel is illetik). A művész-mesteremberek azon kihalóban lévő csoportjához tartozik, akik valóban hosszú éveket töltöttek inaskodással egy ismert mesternél, hogy kitanulják a szakma fogásait és azóta is mindent saját kezűleg csinálnak.
Jesselli sajátos stílusa és munkamódszere alighanem a reneszánsz polihisztorok egyik utolsó örökösévé teszi. „Soha nem használok olyan fát, ami nem volt a birtokomban legalább tíz évig” mondja az alapanyagokról.
A festés-lakkozás műveletét ugyanolyan intenzív odafigyeléssel és gondossággal végzi, mint bármi mást és ezzel nem ér véget a gitárkészítés: tölgyfa és valódi bőr felhasználásával készít kifejezetten a gitárok stílusához illő tokokat, a hozzájuk szükséges szerszámokkal és hevederrel. A gitárok mindegyike egyedi hidat, bőrrel bevont hangszedőket, stílusban hozzáillő forgatógombokat és kapcsolókat is kap.
Jesselli mester 18 éven át fejlesztette a tudását, mielőtt saját műhelyt nyitott, eleinte díszes, művészien faragott kereteket készített, mielőtt a gitárkészítést kitanulta volna. „A fafaragást és aranyozást általában nem kapcsolják össze a gitárkészítéssel’ mondja „de szerintem nagyon fontos.”
A második inasideje alatt Jimmy D’Aquisto-nál beletanult a gitárkészítésbe a legjobb mesterek egyikétől. Azonban hat év után felhagyott az inaskodással, mivel más elképzelései voltak a gitárkészítésről, melyek nem egyeztek a mester szabályaival.
A faragástól a berakáson át a fémrészek öntéséig és megmunkálásig Jesselli mindent saját kezűleg, egymaga végez el, nem csoda hát, hogy évente csak néhány gitárt készít, egy hangszer fél évig készül és utána 5 millió Ft körüli áron kel el.
Párhuzamosan 5-7 gitáron szokott dolgozni, de csak onnantól kezdve tekinti megszületett hangszernek ahogy a nyakat rögzíti rájuk. Gitárjainak saját személyisége van, Jesselli filozófiája különbözik a nagy gyártókétól, akik a piacra termelnek. A mester saját örömére készíti alkotásait és biztos benne, hogy akadnak majd olyanok, akik mindent megadnának egy-egy ilyen hangszerért. Keith Richards a Rolling Stonesból például biztos ilyen.
Forrás: NYT
Gyönyörűek a gitárok,