Jesselli

Jesselli

Joseph Jesselli

Joseph Jesselli

Ismét találtam egy gitárkészítőt, akinek a hangszerei már inkább művészi alkotások, mint csak gitárok. Persze ízlés dolga, kinek tetszenek az ilyen elegánsan díszített stílusú gitárok, de azt senki se tagadhatja, hogy a részletek összhangja és kidolgozottsága elképesztően magas színvonalú.

Joseph Jesselli 64 éves hangszerész New York államban és ő volt Jimmy D’Aquisto egyetlen olyan hangszerészinasa, akivel a hetvenes években a mester 6 évig együtt dolgozott műhelyébe. Ezt megelőzően Marcos Baiter argentín származású fafaragó és stílbútorkészítő inasa volt – ez pontosan meg is látszik Jesselli hangszereinek stílusán, melyeknek részletei leginkább a műbútorasztalosok legszebb hagyományait idézik.

Az Art Deco és Art Nouveau stílusjegyek alkalmazásával tervezett hangszerek teljességgel kézi munkával készülnek a Huntington-i műhelyben ( Jessellit „a Huntingtoni-i Stradivari” megtisztelő névvel is illetik). A művész-mesteremberek azon kihalóban lévő csoportjához tartozik, akik valóban hosszú éveket töltöttek inaskodással egy ismert mesternél, hogy kitanulják a szakma fogásait és azóta is mindent saját kezűleg csinálnak.

Jesselli sajátos stílusa és munkamódszere alighanem a reneszánsz polihisztorok egyik utolsó örökösévé teszi. „Soha nem használok olyan fát, ami nem volt a birtokomban legalább tíz évig” mondja az alapanyagokról.
A festés-lakkozás műveletét ugyanolyan intenzív odafigyeléssel és gondossággal végzi, mint bármi mást és ezzel nem ér véget a gitárkészítés: tölgyfa és valódi bőr felhasználásával készít kifejezetten a gitárok stílusához illő tokokat, a hozzájuk szükséges szerszámokkal és hevederrel. A gitárok mindegyike egyedi hidat, bőrrel bevont hangszedőket, stílusban hozzáillő forgatógombokat és kapcsolókat is kap.

Jesselli Nouveau a hozzá készült tokkal

Jesselli Nouveau a hozzá készült tokkal

Jesselli mester 18 éven át fejlesztette a tudását, mielőtt saját műhelyt nyitott, eleinte díszes, művészien faragott kereteket készített, mielőtt a gitárkészítést kitanulta volna. „A fafaragást és aranyozást általában nem kapcsolják össze a gitárkészítéssel’ mondja „de szerintem nagyon fontos.”

A Nouveau közelebbről, minden egyedi

A Nouveau közelebbről, minden egyedi

A második inasideje alatt Jimmy D’Aquisto-nál beletanult a gitárkészítésbe a legjobb mesterek egyikétől. Azonban hat év után felhagyott az inaskodással, mivel más elképzelései voltak a gitárkészítésről, melyek nem egyeztek a mester szabályaival.
A faragástól a berakáson át a fémrészek öntéséig és megmunkálásig Jesselli mindent saját kezűleg, egymaga végez el, nem csoda hát, hogy évente csak néhány gitárt készít, egy hangszer fél évig készül és utána 5 millió Ft körüli áron kel el.

Oriental - bőrrel bevont pickup, egyedi mintás híd, kapcsoló gombok - minden összhangban

Oriental - bőrrel bevont pickup, egyedi mintás híd, kapcsoló gombok - minden összhangban

Párhuzamosan 5-7 gitáron szokott dolgozni, de csak onnantól kezdve tekinti megszületett hangszernek ahogy a nyakat rögzíti rájuk. Gitárjainak saját személyisége van, Jesselli filozófiája különbözik a nagy gyártókétól, akik a piacra termelnek. A mester saját örömére készíti alkotásait és biztos benne, hogy akadnak majd olyanok, akik mindent megadnának egy-egy ilyen hangszerért. Keith Richards a Rolling Stonesból például biztos ilyen.

A részletek soha nem látott gondossággal kidolgozottak

A részletek soha nem látott gondossággal kidolgozottak

Egy akusztikus, de ez is mennyire más

Egy akusztikus, de ez is mennyire más

Az Orientál feje

Az Orientál feje

Modernaire, török diófából

Modernaire, török diófából

Modernaire, aranyfüst és valódi mahagóni

Modernaire, aranyfüst és valódi mahagóni

Tiered

Tiered

Sound Lenz

Sound Lenz

Egy Modernaire készülőben

Egy Modernaire készülőben

Model 1925

Model 1925

 Forrás: NYT
 

One Responseto “Jesselli”

  1. lázár István szerint:

    Gyönyörűek a gitárok,

Leave a Reply

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.