A Clip-Joint ™ összeillő elemei a nyakon és a testen
Nemrég írtam egy gitárkészítőről, aki utazáshoz használható, levehető nyakú elektromos gitárokat, gyakorlatilag teljes értékű Strat-jellegű hangszereket készít, annyi többlettel, hogy a nyak egy reteszelő mechanizmus oldásával egyszerűen szétkapcsolható a testtől. Ez már önmagában is némi kételkedést válthat ki, mármint ugye a közvélekedésben sokszor azt hallani, hogy a ragasztott nyak az igazán jó, mert akkor alkot teljes egységet a test és a nyak. Hogy lehetne már jó, ha csak úgy ripsz-ropsz le lehet szedni?
Ami még inkább tamáskodásra adhat okot, hogy ehhez nagyon hasonló megoldás létezik akusztikus gitárokra is!
A Voyage-Air gitárok a kalifornia Harvey Leach hangszerészmester agyából pattantak ki, akinek nem tetszett, hogy a sokat utazó zenészek kénytelenek lekicsinyített hangszerekkel beérni, mint a Martin Backpacker, vagy éppen a Johnson Trailblazer, ha akusztikusokról van szó.
Johnson Trailblazer
Martin Backpacker
„Minden gitáros megérdemli, hogy bárhová magával vihesse a hangszerét” lett a fejlesztés mottója.
Elképzelhető, hogy a sérülékenyebb és a rezonancia szempontjából még kritikusabb akusztikus gitárok esetében a teljes méret megtartása mellett egy olyan megoldást találni, amivel a szállítási méret a felére csökkenthető, milyen komoly fejlesztőmunkát igényelt.
Mr. Leach-et 35 év tapasztalattal és rengeteg mesterien elkészített gitárral a háta mögött legelismertebb hangszerészek közt emlegetik, sőt, a berakáskészítés egyik élő legendája, rengeteg neves cég kért már tőle művészi igényű berakásokat az egyedi modelljeihez.
“Hagyománytisztelő hangszerésznek tartom magam, aki mindig keresi a jobb megoldásokat a modern technológiák felhasználásával. Ez a megközelítés vezetett el a Voyage-Air tervezéséhez is. Gyakran hallom vissza „Miért nem gondolt erre senki korábban?”. Ennek két oka is van: egyrészt minél inkább a részletekre koncentrál valaki, annál kevésbé látja a fától az erdőt. Például ha folyton a csavarozott és ragasztott nyak előnyeiről és hátrányairól elmélkedsz, a behajtható gitárnyak egyszerűen teljesen kiesik a látókörödből. Másrészt most jött el az az idő a laptopok és okostelefonok korában, hogy megnövekedett az igény a zenészek részéről, hogy a gitárjukat is mindehová magukkal vihessék, ahogy ezeket a fejlett elektronikai eszközöket is. Erről szól a Voyage-Air.”
A hangszerek ennek megfelelően felső középkategóriás, teljes értékű gitárok, nem csak amolyan kompromisszumos „jó-jó, de nem az igazi” típusúak – annak ellenére, hogy „természetesen” Kínában gyártatják őket.
Eltérően a már korábban bemutatott levehető nyaktól, itt egy kissé bonyolultabb és igen robusztus kinézetű reteszelt zsanérmechanika a szerkezet titka, ami tökéletesen rögzíti és hajszálpontosan ugyanabba a pozícióba állítja vissza a nyakat. A zsanér két szokatlan formájú, szögletes forgó karból áll, amelyek a gitár szétvágott nyakának két oldalába süllyesztett fémlemezekhez kapcsolódnak. A rögzítésről és pozícionálásról négy reteszelőelem gondoskodik, tehát igazán precízen kapcsolódik egymásba a két rész, mégpedig úgy, hogy fa a fához feszül, így a rezonanciaátvitel alig látja kárát a hordozhatóságnak.
A Voyage-Air zsanér mechanikája
A retesz oldása a hevedertartó gombbal lehetséges
A reteszelés oldása-szorítása a hevedertartó gomb csavarként való használatával lehetséges. A húrokat nem kell meglazítani, egyszerűen csak kicsavarjuk kicsit a hevedertartó gombot és visszahajtjuk a nyakat, a meglazult húrokat a hanglyukba lehet belelógatni. Hogy ilyenkor a húrok a helyükön maradjanak a hangolókulcsoknál, arról az cég által szabadalmaztatott Captive Nut gondoskodik. A gitár nullbundos, azaz a kezdőpozícióba is egy bundot ültettek, a nyereg pedig zárt, melynek furatain át megy a kulcsokhoz a húr, így nem tud elmozdulni a helyéről.
Captive Nut
Többféle méretben (OM, Dreadnought, Mini-Dreadnought) létezik. Természetesen van elektroakusztikus verziója is, mely szemben az ilyen jellegű gitároknál elterjedt húrláb alatti piezótól egy a fedlap aljára rögzített K&K piezó hangszedővel, vagy L.R. Baggs hangszedővel készül. Ennek az az oka, hogy a nyomás alatt lévő nyereg alatti piezó esetén az állandó nyomásváltozás a húrok meglazítása-visszafeszítése miatt egy idő múlva kinyírná az érzékeny kristályokat.
A hangszerekhez természetesen különleges tok dukál, ez egy közepes hátizsák méretébe esik és teljes mértékben megfelel a légitársaságok kézipoggyászra vonatkozó előírásainak is.
Simán befér a repülő csomagtartójába
Hogy teljes legyen a kép, a Voyage-Air kiegészített a választékát elektromos hangszerrel is, a TransAxe gitárok a Melody Makerre hajazó, egyszerű, de formás jószágok, a BelAir két P-90 hangszedővel, a TelAir pedig egy Telecaster konfigurációval.
TransAxe BelAir
TransAxe TeleAir a tokjában
Ennek a nyakzsanérja kissé eltér az akusztikusétól a reteszelő-oldó mechanizmust másképp kellett kialakítani, lévén itt a hevedertartó gomb máshol van, és a nyakillesztés is hagyományos csavarozott.
Itt a nyakrögzítő csavarok alátétlemezébe integrált kiemelőkarral és egy rugós gombbal történik a nyak behajtása és visszaállítása. A TransAxe gitárokhoz teljesen hátizsákszerű tok tartozik.
A BelAir nyakának zsanérszerkezete
A Voyage-Air gitárokkal tényleg sokkal könnyebben lehet utazni, motoron, bringán is szállíthatók, kisebb túrázásra is egyszerűen elvihetők és tényleg nagyon minimális kompromisszumot jelentenek csak hangzás és a hangolás tartása terén, a tesztek szerint rendkívül stabilak, van aki éjjelente több helyszínen is zenél velük, naponta többször behajtva és visszarögzítve a nyakat és teljesen megbízhatónak találta.
Born to be wild 🙂 Gitárral a motoron
Csak lazán, kirándulásra
Lényegesen egyszerűbb vele közlekedni
Méretarányok
A Voyage-Air gitárok ráadásul teljesen megfizethetőek, a 400-1600 dolláros kategóriában kaphatók, ami egy mérsékelt közepes árfekvés, egy jó hangszer esetén ilyen extra, amit a behajtható nyak jelent, ennyi pénzért kifejezetten kedvezőnek mondható.
Néhány videó róluk:
Doch, das habe ich gesucht . Super.