Mítoszok: 3. A tremolós híd elhangolódása

Mítoszok: 3. A tremolós híd elhangolódása

Általános véleményként hallom sokaktól, hogy az olcsóbb gitárokon nem jó tremolós hidat használni, mert könnyen elhangolódik a használatától.

Igaz ez, vagy sem?

Mint a legtöbb ilyen mítoszban, valahol ebben is akad igazság, ugyanakkor a helyzet sokkal bonyolultabb annál, hogy csak a tremolós híd rovására lehessen írni az ilyesmit.
Elsőnek nézzük át, mit is a tremoló.

Tulajdonképpen már a névvel is van egy kis probléma: a tremoló alapvetően zeneileg kétféle dolgot jelent. Az egyik egy adott hang nagyon gyors egymásutánban történő ismételgetése (lásd mondjuk azt, amit tipikusan a balalajkához társítunk), a másik pedig a hang amplitúdójának, azaz hangerejének gyors periodikus változása. Gondolom, szinte mindenki ismeri ezt az effekust, kellemesen borzongató, meleg, sötét hangzást ad a gitárnak az ilyesmi.

Leo Fender eredeti szabadalmi beadványa a "Szinkronizált tremoló"

Leo Fender eredeti szabadalmi beadványa a "Szinkronizált tremoló"

Ehhez képest az a karos szerkezet a hídon mit is csinál? A hangmagasságot változtatja, a hangerőhöz semmi köze. Ha periodikusan ismétlődve használják, akkor az a vibrátó effektus, nem pedig a tremoló. De hát így ment át a köztudatba, hibásan, ugyanis a jó Leo Fender talán hogy megkülönböztesse más hasonló szerkezetektől – mellesleg alighanem az akkoriban elterjedt fürdőszobai mérlegek rugós mechanikájából vette az egész szerkezet ötletét – Synchronised Tremolo-nak nevezte a Stratocaster vibrátó egységét az ötvenes évek elején, mikor a gitárt kifejlesztette. Azóta meg rajtamaradt a név, ezért a közérthetőség miatt én is ezt fogom használni.

A rugós fürdőszobai mérleg, ami az ötletadó lehetett

A rugós fürdőszobai mérleg, ami az ötletadó lehetett

A tremoló tehát egy olyan szerkezet, ami lehetővé teszi, hogy a gitár húrjainak feszességét egy vagy több rugó ellenében megváltoztassuk, ezáltal a húrok hangmagasságát lefelé vagy fölfelé elhangoljuk ideiglenesen.

A rugó azért kell, hogy a használat után a szerkezet visszaálljon az eredeti pozícióba, vagyis a húrok az eredeti, behangolt hangmagasságra ugorjanak vissza. A továbbiakban elsősorban a talán legtöbb gitáron használt Fender -féle klasszikus tremolót és annak különböző variációit elemzem, tehát sem a Bigsby, sem a Floyd Rose, sem egyéb más elvű szerkezetre most nem térnék ki, de majd sor kerül arra is.

A tremoló visszahúzó rugói

A tremoló visszahúzó rugói

Hogy mégse történik meg mindig a visszaugrás a behangolt állapotra, annak több oka lehet. Első körben nyilván a rugó erősségét szokás hibáztatni, és persze ha nem képes visszahúzni eléggé, akkor valóban lehet ebből gond. A többrugós tremolónál ilyenkor esetleg még lehet hozzáadni rugót, vagy a rugó feszességének változtatásával növelhetjük a visszahúzóerőt.

Egy kis kitérő: a tremolós hidaknak kétféle alapbeállítása lehetséges.

Az egyikben a híd felfekszik a gitártestre, ilyenkor a kar lefelé nyomásával híd hátuljának elmozdítása csak felfelé lehetséges, azaz csak lazítani, rövidíteni tudunk a húron, a hangmagasság mélyülhet. Ennél a beállításnál a rugók gyakorlatilag „ráhúzzák” a testre a hidat, ráfeszítik, „rádől” hátrafelé a testre.

A másik esetben a híd nem fekszik fel a testre, hanem egy kis távolságban van tőle, olyan egyensúlyi állapotban, ahol a húrok feszítőereje éppen megegyezik a rugók feszítőerejével, azaz a hidat mindkét irányban el lehet mozdítani.
Ha lefelé nyomom a kart, ugyanúgy, mint az előbb, a híd hátsó része felfelé igyekszik, a hangmagasság mélyül, ha elengedem a kart a rugó visszahúzza egyensúlyi állapotba.
Ha felfelé húzom a kart, a híd hátsó része közelít a testhez, lefelé mozdul, miközben a húrok megfeszülnek és megnyúlnak, a hang magasabb lesz, majd a kar elengedése után a húrok rugalmas feszítőereje visszahúzza a hidat egyensúlyi, párhuzamos helyzetbe.
Ezt nevezik „floating tremolo”, azaz lebegő tremoló beállításnak.

"Lebegő" Tremoló oldalról, semleges, felső és alsó állásban

"Lebegő" Tremoló oldalról, semleges, felső és alsó állásban

"Lebegő" Tremoló hátulról, semleges, felső és alsó állásban

"Lebegő" Tremoló hátulról, semleges, felső és alsó állásban

(Ha valaki nagyon alaposan belegondol, ráadásul itt két ellentétes folyamat zajlik, ugyanúgy, ahogy az ujjal történő húrnyújtásnál is: a kar húzásával a húr megnyúlik kissé, amitől a hang mélyebb lesz, de közben erősödik is a feszessége, amitől meg magasabb. Hogy mégiscsak alapvetően jócskán magasabb lesz a hang, az annak köszönhető, hogy a feszesség változása nagyságrenddel több, mint a hossz változása az alapállapothoz képest – lásd például az oktáv állítását, ahol néhány százalékos eltéréshez is millimétereket kell mozgatni a húrlábat, míg egy kis feszítés a hangolókulcson már elég jelentős változást is hozhat).

Látjuk tehát, hogy sok minden történik, miközben a tremolót használunk. Mozog a híd, mozog a húr, mozog a rugó. Bármelyik elem ezek közül nem működik tökéletesen problémamentesen, már adott a lehetőség, hogy nem áll vissza az egyensúlyi állapot, azaz a gitár elhangolódik.

A rugóknál van talán a legkevesebb gond, azok általában vagy elég erősek, vagy nem, lehet rajtuk feszíteni, lehet őket többszörözni, vagy „V” alakban beakasztani a tartóba, ami szintén feszít rajtuk. Amire vigyázni kell, hogy ne tudjanak megszorulni, megakadni semmiben.

A híd már érdekesebb kérdés.

Az alapkoncepció az, hogy a testbe behajtott függőleges csavarokra felütköző hídnak a csavarokkal érintkező fala pengeélszerűen elvékonyodik a találkozási pontnál, így mintegy tengelyen tud mozogni a híd, ahogy a húrok húzása nekifeszíti a csavaroknak. Ezeken a kis érintkezési pontokon mozdul el a híd oda-vissza, miközben jókora erő nyomja a csavaroknak.
Itt az elsődlegesen fontos dolog, hogy minél kisebb felületen érintkezik a híd a csavarokkal, annál könnyebben tud mozogni, azaz annál könnyebben tér vissza alaphelyzetbe.

Egy átlagos tremoló szerkezete

Egy átlagos tremoló szerkezete

Az eredeti Fender tremolón hat csavar rögzítette a hidat. Ez tulajdonképpen erősen túlhatározott rögzítés. A modern Fender jellegű tremolók nagy részén (Gotoh, Wilkinson, Schaller, stb.) már csak két csavar van, de a „vintage” stílusúak megtartották a hat csavart.

A 6 csavaros tremoló és sustain block, jól látható az él kiképzése a furatoknál

A 6 csavaros tremoló és sustain block, jól látható az él kiképzése a furatoknál

2 pontos rögzítésú tremoló az American Standard Stratocasteren

2 pontos rögzítésú tremoló az American Standard Stratocasteren

Végül itt van a húr kérdése. Ez a leginkább bonyolult ügy, hiszen a húr sok helyen érintkezik a gitár alkatrészeivel.

Elöször is a tremoló híd alján, ahol a végén lévő bütyök rögzíti az ún. Sustain block-ban lévő lukakhoz.

A második ilyen pont az, ahol felfelé haladva innen kiért a „szabadba” és „befordul” a húrláb felé, itt ráfeszül a híd nyílására.

Ahol feljön a húr, hozzáér az alaplemez furatához, majd feljebb a húrlábhoz (Gotoh híd)

Ahol feljön a húr, hozzáér az alaplemez furatához, majd feljebb a húrlábhoz (Gotoh híd)

A harmadik pont maga a húrláb, annál is a „baba” felső éle.

A húrláb felső éle is kopik rendesen

A húrláb felső éle is kopik rendesen

A negyedik a nyereg a nyak végén.

A nyereg talán a legkritikusabb a húr súrlódásánál

A nyereg talán a legkritikusabb a húr súrlódásánál

Az ötödik a többnyire D-G és H-E húroknál (néha csak a két utóbbinál) lévő húrleszorító, ami a megfelelő szöget biztosítja a húroknak a nyeregtől.

A húrleszorítónál is keletkezhet súrlódás

A húrleszorítónál is keletkezhet súrlódás

A hatodik pedig maga a hangolókulcs tengelye.

A kulcsok - próbáljuk rendezetten, szorosan rátekerni a húrt

A kulcsok - próbáljuk rendezetten, szorosan rátekerni a húrt

Legjobb esetben is 24, legrosszabb esetben 28 érintkezési pontot találunk, ahol a húrok elmozdulnak.

Mi következik ebből? Bármelyik érinkezési ponton megakad egy kicsit a húr, már lehet, hogy nem fog pontosan visszatérni alaphelyzetbe és már ott is az elhangolódás!
Látható hát, míg magának a hídnak gyakorlatilag csak két ponton lehet problémája, addig a húroknak 24-28 pozíciója van, ahol megakadhat. Oké, de miért is akadna meg?

A húrok – főleg a tekercseltek – úgy működnek, mint egy kis reszelő. Ahogy elmozdulnak (nem csak a tremoló használatánál, a hangolásnál, a nyújtásnál, az ujjal végzett vibrátónál) folyamatosan dörzsölik, csiszolják az összes érintkező felületet. Ha egy kis keményebb szennyeződés is odakerül, az még rátesz erre egy lapáttal. Minél gyengébb a felület, amit csiszol, annál hamarabb berágódik, érdesedik, a dörzsölődés miatt leváló apró, szemmel nem látható szemcsék pedig beragadnak a húr és az érintkező felület közé. Minden ilyen berágódás megnehezíti, hogy a húr akadálymentesen mozogjon és visszatérjen az eredeti pozíciójába, súrlódást alakít ki, megakaszthatja a húr sima mozgását.
A legkritikusabb rész ebből a szempontból a nyereg. Ennek helyes és precíz kialakításán is nagyban múlik, mennyire mozog simán a húr.

A húrok helyes szöge a nyeregnél 5 és 12 fok között kell legyen

A húrok helyes szöge a nyeregnél 5 és 12 fok között kell legyen

A nyeregben a vájat helyes kialakítása lefelé hajló

A nyeregben a vájat helyes kialakítása lefelé hajló

Nyereg felülről: a vájat hátrafelé táguló formájú legyen

Nyereg felülről: a vájat hátrafelé táguló formájú legyen

Ugyanez érvényes a tremoló felfekvési pontjaira is. Ha berágodik, tompul az éle, deformálódik az ideálishoz képest, már könnyen lehet, hogy „beleül” egy kicsit ebbe a deformációba, és nem képes visszaállni alaphelyzetbe. Az oxidáció vagy a felületkezelés leválása szintén elősegíti ezt.
Csináltam egy kis videót, amin megnéztem elég erős nagyításban, mi történik a nyereg környékén és a hídnál, mikor a tremolót használjuk. A nyeregnél látszik, hogy legalább egy tekercselés-menetnyit mozog a húr közben, tehát valóban „reszeli” a vájatot.

Lent a húrláb a híddal együtt mozog, így kevésbé érzékelhető, hogy mekkora a húr elmozdulása, de az nagyon jól látható, hogy a húrláb felületéről felemelkedik, majd ismét visszafekszik – be is recésedett már a húrláb teteje kissé. Ha elképzeljük, hogy ez játék közben hányszor megtörténik és ennél sokkal intenzívebben, érthető, ha egy idő után megviseli az érintkezési pontokat. A híd rögzítőcsavarján a híd élének mozgása is jól látható, ebből szintén elképzelhető, hogy bizony egy idő múlva ott szükségszerűen kopnak majd a felületetek.

És most kanyarodhatunk is vissza a kezdőkérdéshez: tényleg az olcsó tremoló az oka annak, ha egy kezdő szintű gitár nem tartja a hangolást?

A fentiekből látható, hogy a híd csak az egyik tényezője lehet. Általában a hídnak az érintkezési pontja valamennyire edzettebb anyagból kellene legyen, ahogy a rögzítőcsavarnak is. A csavar kiképzése olyan, hogy a felső részén már sima, nincs menet.
Kétségtelen, hogy ha a híd gyenge anyagból van, ha az érintkezési felület nem kellően pontos kialakítású, ha a csavar nem elég sima és nem elég ellenálló, egy ilyen hídon hamarabb megjelenhet a berágódás.

A tremoló élének érintkezési pontja a rögzítőcsavarral, jól látható a kopás

A tremoló élének érintkezési pontja a rögzítőcsavarral, jól látható a kopás

A tremoló éle alulról, a kopás itt és észlelhető (ez egy Floyd Rose, de a jelenség ugyanaz)

A tremoló éle alulról, a kopás itt és észlelhető (ez egy Floyd Rose, de a jelenség ugyanaz)

Azonban ez általában nem egy-két hét alatt történik meg, inkább éves nagyságrenddel mérhető, persze nyilván függ a tremoló használatának intenzitásától is.

De ott van még a többi 24-28 pont! Ezek mind egy-egy kis szereplői a nagy játszmának és bizony gyakran a nyereg olcsó műanyag és silány megmunkálású, a húrláb sincs igazán minőségi fémből, esetleg a kialakítása nem elég kerekített és sima, a húrleszorítók a fejen szintén ócska anyagból, talán sorjásan kerülnek fel és a hangolókulcs se kellően precíz.
A fenti tényezők még egy jó minőségű tremolónál is sajnos elérhetik, hogy nem tartja a hangolást a gitár.

Végül talán a legfontosabb kérdés: mit tegyünk, hogy minél kevésbé okozzanak ezek problémát?

A következő tanácsokat betartva jócskán megnőhet az esély, hogy a gitár tartani fogja a hangolást.

  1. A legesleglényegesebb: biztosítani kell a húr sima mozgását minden érintkezési ponton: ennek eszköze a kenés! A megfelelő kenőanyag (egyik legjobb, bár nem olcsó, a gitárboltokban kapható speciális kenőanyag, pl. Tri-Flow, Big Bend Nut Sauce vagy Guitar Grease, de bármilyen finom grafitos vagy teflonos kenőanyag megteszi) kerüljön minden érintkezési pontra (kivéve persze a hangolók tengelyét)
    Kenőanyagot a tremoló rugóinak kampóira, a híd nyílására, ahol feljön a húr és a húrlábak felé fordul, a húrláb tetejére, a tremoló rögzítőcsavarjai és a híd éle közé, a nyereg vájatába felül és a húrleszorítóra is.
  2. A tremolós híd tartócsavarjainak nem szabad teljesen lehúzva lenni, kell, hogy valamennyi mozgást engedjen a híd elejének. Ha nagyon rászorítja, az nem jó.
  3. A lebegő tremolós beállítást minden húrcsere után újra kell állítani. Ehhez elsősorban türelem kell… 🙂
  4. Időről időre ellenőrizzük a fent felsorolt érintkezési pontokat, ha valahol érdességet, berágódást tapasztalunk, finom tűreszelővel, csiszolópapírral és 1000-es finomságú polírpapírral simítsuk el. A hídnak a tartócsavarokhoz érintkező élénél ha kezd tompulni az él egy megfelelő méretű süllyesztőfúróval óvatosan korrigálhatjuk, a csavaron látható berágódást az előzőek szerint finom dörzspapírral és dekorpapírral lehet simára csiszolni.
  5. A hatcsavaros tremolónál egyeseknél szokás a középső négy csavart eltávolítani – az a tapasztalat, hogy a két szélső csavarnak is meg kell tartania a szerkezetet, viszont így drasztikusan csökkent azon pontok száma, ahol beakadhat. Alternatív megoldásként az is lehet csinálni, hogy a középső négy csavarnál kitágítják a furatot, így ott már nem fog érintkezni, de nem is lesz négy üres lyuk.
  6. Segíthetnek mindenféle tuningolások, a híd lecserélése jobb minőségűre (Wilkinson, Gotoh, Hipshot, Babicz, Callahan, stb.), görgős húrláb, avagy Graph Tech TUSQ húrláb, szintén TUSQ nyereg alkalmazása (ezek teflonnal impregnált, önkenős anyagok), görgős húrleszorító alkalmazása – bár ezek nem olcsó játékok
  7. A reteszelős hangolókulcsok (Sperzel, Schaller, Hipshot, Wilkinson, stb.) segítenek megakadályozni, hogy a húrok elmozdulhassanak a kulcsok tengelyén.
  8. Az ún. „Staggered tuners”, mondhatjuk „csökkenő tengelyű kulcsok” úgy készülnek, hogy minden egyes kulcs tengelye egy kicsivel rövidebb az előzőnél, a legtávolabbi a legrövidebb, így folyamatosan képes a húrokat helyes szögben tartani a nyereg és a kulcsok közt, nem lesz szükség húrleszorítóra.
    Gotoh "staggered", azaz csökkenő magasságú kulcsok

    Gotoh "staggered", azaz csökkenő magasságú kulcsok

    Ez akár házilag is előállítható, ha egy megfelelő méretű, ék formájú, vékony közdarabot beépítünk a hangolókulcsok alá, mely fokozatosan lejjebb viszi a tengelyeket.

    Csökkenő tengelyű kulcsok házilag, ék formájú távtartóval

    Csökkenő tengelyű kulcsok házilag, ék formájú távtartóval

  9. Sokan végeznek apróbb-nagyobb tuningolásokat: például lekerekítik azt a nyílást a hídon, ahol a húrok feljönnek és a húrláb felé fordulnak, lekerekítik a húrláb hátulsó részét, ahol a húr először hozzáér – ez már csak azért is jó, mert a húrszakadás esélyét is csökkenti.

    A híd alján a húr furatának lekerekítése is segít

    A híd alján a húr furatának lekerekítése is segít

Természetesen a legprofibb megoldás a teljesen „satus” Floyd Rose/Kahler jellegű híd és satus nyereg használata – bár ennek is megvannak a hátrányai.

Erről viszont majd a következő részben mesélek, jó éjszakát gyerekek, remélem, ágyban vagytok már! 🙂

Források:

SoundOnSound

Dan Erlewine: Guitar Players Repair Guide / How to make your electrig guitar play great

 

Leave a Reply

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.