Ne higgy a szemednek!

Ne higgy a szemednek!

Egy kis “mélyvíz”: tanulságos esetet szeretnék megosztani, már akit érdekel az elektronikai hibakeresés amúgy nem túl kalandos módszere.

Tegnap egy Ken Smith Design Proto-J 5 húros basszgitárban kellett elektronikai átalakítást végezni. A basszusban Aguilar hangszedők és  Sadowsky aktív EQ előerősítő elektronikával (ugyanaz, ami az NYC basszusaikban van), eddig két független hangerő volt, egy kettős koncentrikus EQ meg egy sima hangszín, mely push-pull kapcsolós, ezzel lehet az aktív és a vintage passzív hangzás közt kapcsolgatni.

Ken Smith Design Proto-J KSD 705

Ken Smith Design Proto-J KSD 705

A tulajdonos azt akarta, hogy alakítsuk át egy master volume – egy blend konfigurációra, azaz a két hangszedő jelét a blend potival lehet keverni, egyik állásban egyik, másikban másik, középen mindkettő és a köztes részen meg arányosan.

A tulajdonos kérése a bal oldali bekötés volt

A tulajdonos kérése a bal oldali bekötés volt

Be is forrasztottam a mesterem által vett potit, aztán kipróbáláskor kiderült, hogy nem igazán jó.

A poti nem szabályozott le teljesen, azaz a végállásokban is gyengén ugyan, de hallható volt a másik pickup, aminek nem lenne szabad olyankor és a középállásban a hangerő se volt az igazi. Ennek oka az, hogy bár én megadtam a mesteremnek, hogy ehhez úgynevezett „M/N” blend potméter kell, a boltban mégse ilyet adtak neki, ő meg nem gondolta, hogy mást kapott. Én mondjuk a beépítés előtt szóvá tettem, hogy szerintem ez nem az, de kötötte az ebet a karóhoz, hogy ő ilyet kért és a Mr. Music-ban értenek hozzá.
Hát mégse.

A lényeg, hogy az M/N poti a végállásokban teljesen elveszi az egyik bemeneti jelet szinte, a középállásban pedig közel 100%-os jelet ad, míg a hagyományos úgynevezett A/C blend potik csak kb. 75-80%-osat.

Csak éppen ez nem az a fajta alkatrész, amit pikk-pakk meg lehet venni a szomszéd sarkon. Én eddig mindig netről rendeltem, de az eltart egy hétig, míg ideér.
Nem maradt más hátra, minthogy feláldozzam a saját Yamaha Fretlessem blend potiját, amit éppen kölcsönadtam az egyik kollégának (akinek a Spector basszusán pár napja végeztem egy teljes beállítást bundcsiszolással egybekötve), tehát beviharzottam este 10-kor a céghez (két műszakban dolgoznak és Kevin szerencsére az estiben van), visszakértem a Yamahát és hazavittem. Ma délután kiemeltem belőle a blendet és vittem a műhelybe.

Csakhogy volt egy másik hiba is.
Iszonyú kontaktos volt valami, valahol, már tegnap is. A legkisebb mozdításra is recsegett-ropogott, néha teljesen elhalt a gitár hangja, aztán kis lökésre megint visszajött. Mivel a tulajdonos panaszkodott már, hogy szerinte a jack aljzat is vacak, kicseréltük azt is. Közben a mesterem említette, hogy a tulajdonos behozott még pár alkatrészt és volt benne egy eredeti Sadowsky, így megmenekült az én blend potim, ezt meg beforrasztottam a tegnapi helyett.
Igen ám, de a basszus néma volt, mint a hal. Meg se nyikkant, már csak nagy néha reccsent egyet a mozgatásra is. Az összes vezeték forrasztását egyenként átnéztem, megrángattam. Minden rendben volt látszólag. Mértem a tápfeszt, az is megvolt. Mértem a pickup jelét, az is jött. Mondtam a mesteremnek, hogy hagyjuk ezt most, nem akarom nála tölteni az estét, adja csak oda, majd én elbánok vele otthon. Ennyiben is maradtunk.
Útközben betértem Marino kisboltjába egy nagy adag kávéért, hogy legyen üzemanyag a munkához, mert az ilyen hibakeresés elég soká eltarthat.

Nekiálltam, először a tesztkábelemmel elkezdtem a jel útját végigkövetni. A blend potin jó volt a bemenő, jó volt a kimenő. Kipipálva. Tovább a hangerőre. Itt is jó a bemenő, jó a kimenő. Oké. Tovább a push-pull-ra, ami kapcsolgatja az előerősítőt.
Itt megvolt még a preamp-ba bemenő jel, de a kimeneten már nem szólt. Tehát valami az előerősítőnél lesz.
Méricskéltem, tápfeszt megkapja, ez rendben. Néztem a testet, az is rendben. Hmmm.

Hibakeresés közben

Hibakeresés közben

Mértem itt, mértem ott, egyszer csak azt találtam, hogy a kimeneten is ott a 9V, ami elég nagy galádság. Akkor alighanem testelési probléma lesz, megmértem még egyszer a testkábelét, hát ez bizony szakadást mutatott ezúttal. „Gotcha!” rikoltottam, hogy gyakoroljam a helyi szlenget és megrángattam ismét ott, ahol a poti házához volt forrasztva. Nem jött, szilárdnak tűnt. Na jó, ne szarozzunk, akkor leszedem és megnézem közelebbről. Amint elkezdtem hevíteni a pákával és közben kicsit húztam is, egyszer csak a szigetelés vége lecsúszott az odaforrasztott kábelvégről, felfedve egy centis darabot, a végén a szakadással. Örömüvöltést hallattam és közben olyan szavakkal illettem, amelyeket inkább nem írnék le itt. 🙂

A piros körben a szakadt kábelvég, az egész a szigetelés alatt volt

A piros körben a szakadt kábelvég, az egész a szigetelés alatt volt

Ez a sunyi, alattomos belső szakadás volt a probléma, melyet a szigetelés egyben tartott, de elektromos érintkezés már csak ímmel-ámmal volt néha. Hiába rángattam, nem a forrasztás volt a hiba, szemre tökéletesnek tűnt, semmi jele nem látszott, hogy belül szakadt.

Gyorsan visszaforrasztottam, ezúttal már stabil érintkezéssel és a basszus úgy szólt, ahogy kellett neki.

Na, ez is egy jól végződő nap volt! 🙂

 

Leave a Reply

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.