A – B – C – D – E – F – G – H – I – J – K – L – M – N – O – P – Q – R – S – T – U – V – W – X – Y – Z
tab | Gitárkotta, a zenei hangok olyan leírási módja, ahol a gitárhúrok láthatók vonalakkal ábrázolva, a hangok pedig kis karikákkal, melyekben a számok azt jelentik melyik bundnál kell lefogni a hangot. |
tailpiece | Általában a híd másik neve |
tape delay | |
tapping | Gitáros játéktechnika, a hangot pengeés nélkül, pusztán az ujjakkal történő kalapácsszerű „rákoppintással” szólaltatja meg. A mesterei ezzel a technikával akár két szólamban is képesek játszani a nyakon, mindkét kezükkel ütögetve a húrokat. |
Tele | A Fender Telecaster rövid neve |
Through-the-body neck | A nyak és a test (közepe) egy darab fábol készül. Előnyei a stabilitás (nincs nyakillesztés), a konzisztens rezonáns kapcsolay a nyak és est közt, hátránya a nagyobb faigény, hosszabb darabokból készülhet csak. |
Timbre | Egy adott hangszer által megszólaltatott hang hangszíne. Ez teszi lehetővé, hogy két azonos hangmagasságú és azonos hangerővel, de különböző hangszeren megszólaltatott hangot megkülönböztessünk egymástól. Jellemzői a hangkép spektrális eloszlása, az egyes felharmonikusok intenzítása, a hang burkológörbéje és hangkeltés zaja. |
Tone | 1. Hangszínszabályzó a hangszeren, erősítőn, effekten 2. Általában véve a hangzás, amit befolyásol az adott hangszer hangszíne, a játékmód, az erősítés, egyszóval minden, aminek eredmény lesz a hang, amit hallunk. Tehát ez a szó nem azonos a hangszínnel! |
transient | Pillantnyi kiugró jelcsúcs, a hangerő nagyon rövid idejű, gyors növekedés majd ugyailyen csökkenése, például a húr megpendítésekor. |
tremolo | Effekt, a hangerő periódikus modulációja, remegő, vibráló hangzás. A Fender gitárokon – tévesen – vibráto kart is tremolónak nevezik, így ezen a néven is elterjedt, sokan használják így. |
true bypass | Az effektpedálokban használt kapcsoló, mely fizikailag egy átkötésen keresztül továbbítja a gitár jelét kikapcsolt állapotban, semmiféle más elektronikát nem iktatva bele. Előnye, hogy a gitárjel mindenféle módsítás nélkül futhat át rajta, ha az effektet nem akarjuk használni, hátránya, hogy sok ilyen effekt egymás után kapcsolásával egy hosszú kábelláncolat alakulhat ki ilyenkor, mely már befolyásolja a végén kimenő jel erősségét és esetleg a hangszínét is. Ajánlani szokták ilyen hosszú effektlánc esetén egy „buffered” pedált is közbeiktatni, mely képes a jel erősségét visszaállítani. |
tube | Elektroncső, a legkedveltebb erősítők fő alkotóeleme. A csöves erősítők általában melegebb, teltebb hangzásukról és a túlvezérléskor dögösen szóló hangjukról ismertek. Szemben a tranzisztoros erősítőkkel a szerkezetük érzékenyebb a mechanikai hatásokra és a csövek egy idő után előregednek, cserére szorulnak. A cső minősége nagyban belyásolhatja a hang jellemzőit. |
tube delay | |
tube screamer | Az Ibanez cég legendás overdrive pedálja. Az eredeti modell T808 chipjét értékelik a legtöbbre, azóta is rengeteg más torzítóban használják és az Ibanez is többször felújította a modellt. (Nekem is volt belőle két különböző generáció). |
Tuner, tuning key | Hangolókulcs. A gitár fején lévő húrcsévélő tengelyhez és a hozzá áttétellel csatlakozó forgatógomb. A nyitott hangolókulcsok töbnyire a régebbi és/vagy akusztikus gitárokon szokásosak, a modern elektromos gitárokon szinte csak zárt kulcsok találhatók. A kulcs áttételi aránya változó lehet, 1:14, 1:18, stb., a nagyobb áttétel segíti a pontosabb hangolást. Léteznek szorítós kulcsok is, melyek mechanikusan megfogák a húrokat (locking tuner) |
Tusq | A Graphtech gitáralkatrészgyártó által kifejlesztett műanyag az elefántcsont helyettesítésére. |
Kommentek