Kevés dolog van, amit jobban utálok, mint mikor szétzúznak egy gitárt. Szerencsére nem túl gyakori, de azért még mindig időnként előforduló “show elem”.
Annak idején Pete Towshend a Who-ban járt élen, no meg Jimi Hendrix, mikor felgyújtotta a Stratját…
Elismerem, néha lehet bizonyos szimbolikus-kultikus jelentése, de mint gitárkészítő-javító, nekem szinte fizikailag fáj, ha ilyet látok. Még akkor is, ha egy vacak gitárról van szó…
Nem tudom, a következő hír és videó igaz-e, vagy jól kitalált kacsa, de a japánokról simán el tudom képzelni, hogy valódi.
Amint a videón látható, készül náluk egy ún. Smash gitár, ami a normál hangszertől abban különbözik, hogy a test közepe tulajdonképpen a normál gitár, míg a két oldalsó darabja csak egy üreges, gyenge minőségű rátét, de ez persze nem látszik.
Koncert közben a műpunk (akinek persze kesztyűt és szemüveget kell viselni a biztonság miatt, erre külön felhívják a figyelmet) a földhöz vágja gitárját, ami – ellentétben a hagyományos hangszerekkel – látszólag ripityára törik, a csinos japán hosztessz külön felhívja a figyelmet a szétrepülő szilánkok távolságára. Persze valójában csak az oldalsó, könnyen törő rátét szecskázódik fel, ha ügyesen sóznak oda vele, a többinek nem lesz baja (azért megnézném a nyakillesztést egy ilyen után, bár ha jól megcsinálták, kibírhatja baj nélkül).
És még nincs vége! Mert a (tetsz)halott gitárt egy koporsószerű tokban visszaküldve a gyártónak ők újra cserélik a lezúzott részt és a zombigitár folytathatja pályafutását, egészen a következő szétveréséig. Gondolom, a vagy a gitár árában benne van x darab újjáélesztés, vagy előfizetéses/bérletes rendszerben is lehet…
Mindenesetre annak a zenésznek, akinek ez a mániája, olcsóbb megoldás, mint ténylegesen lezúzni a hangszert.
Kicsit olyan ez, mint Robert Sheckley: Tranai című novellájában (PDF-letöltés), ahol olyan robotokat terveznek, melyek szándékosan tökéletlenek, hogy az emberek ne érezzék magukat kisebbrendűnek, majd a ferde, nyikorgó robotokat a felingerelt tulajdonosaik szétrugdossák, és hogy a rúgások jobban sikerüljenek, de rúgás nélkül ne essenek szét mégse, minden robothoz egy katalizátoros papucsot adnak…
Forrás: GuitarFail
Üdv Iván!
Teljesen egyetértek Veled, én is rosszul vagyok ha ilyesmit látok. Egy hangszer legyen az bármilyen nem ezt a célt szolgálja mégha valamilyen katartikus hatást is akarnak demonstrálni vele a koncerten. Jó hogy egy tárgy annak az embernek, de egy zenész vagy aki nagyon szereti a zenét ez a művelet egy szentségtörés.
Lehet ez annak a javító cégnek egy reklám, hogy milyen jól helyre tudják hozni, nem tudom, de akkor is……………
Üdv Laci
Az az alapvető baj ezzel a “show elemmel” hogy olyan gitárokat tesznek használhatatlanná amiknek egy kisebb pénztárcával rendelkező zenész egy életen át hasznát venné. Szerintem egy gitár azzal a céllal készül, hogy zene illetve hangok formájában átadja a hallgatónak amit a művész érez, nem pedig azért, hogy kalapácsnak használja valaki a színpad egyik deszkáján kilazult szögön. Azért mert valakinek módjában áll, hogy széttörjön egy gitárt nembiztos hogy az a jó megoldás ha meg is teszi. Inkább adja nekem:)
Teljesen egyetértek, bár nem csak ebből a szempontból, hanem egyszerűen zavar más munkájának a szándékos tönkretétele…