Nem fér el? Nyakazd le!

Nem fér el? Nyakazd le!

Azok számára, akik gyakran és sokat utaznak, elsősorban repülőgépen, mindig problémát jelent a gitárjuk cipelése. Egyrészt nehéz közlekedni a szokásos útipoggyászon túl egy gitártokkal, másrészt akadhatnak gondok azzal, hogy vajon a gépre felengedik-e, ez mindig az adott szituációtól és légitársaságtól függ és ha még fel is vihetik, a zsúfolt gépen elhelyezni a csomagtartóban néha elég macerás.

Hosszú évekig a munkám miatt én is ilyen világutazó voltam és tapasztalatból tudom, mivel jár ez. Nekem van is egy kis Johnson Travel Guitar-om, illetve egy ideig használtam egy Steinberger Spirit GT-t az utazásaim alatt.

Johnson Trailblazer utazó gitár

Johnson Trailblazer utazó gitár

Steinberger Spirit GT-Pro Deluxe

Steinberger Spirit GT-Pro Deluxe

Az első saját tervezésű és építésű gitáromat, ami már a befejezés küszöbén toporog, ha kifejezhetem magam ilyen képzavarral, szintén még ebben a korszakban ötlöttem ki, ez is egy fejnélkül útigitár, de minden szükséges funkcióval, alig nagyobb, mint a Steinberger (egyébként egy Flying V kit jelentős átalakítása útján jött létre).

A saját készítésű utazó gitár, azóta már haladt a projekt. :)

A saját készítésű utazó gitár, azóta már haladt sokat a projekt. :)

Vannak, akik egész más megoldást választottak erre a problémára: a gitár megrövidítése helyet levehető nyakat készítettek neki.  A Stewart Guitars erre szakosodott, tulajdonképpen egy normál Strat, aminek pár mozdulattal le lehet szedni a nyakát, majd beletolni a gitártestben számára kialakított üregbe és egy nagyobb laptoptáska méretű tasakban máris szállítható, fordítva szintén csak vissza kell pattintani a helyére, meghúzni kézzel a reteszelő rögzítőcsavart és rakkenroll!

A nyak szállítás közben

A nyak szállítás közben

A Stewart gitárok Clip-Joint nevű nyakreteszelőjének felépítése

A Stewart gitárok Clip-Joint nevű nyakreteszelőjének felépítése

A reteszelőrendszer érdekes, acélból készül mindkét elemnél. Egyszerűnek tűnik, de nyilván nagy pontosságot igényel a kivitelezése és összeszerelése.

Clip-Joint ™

Clip-Joint ™

A Clip-Joint ™ összeillő elemei a nyakon és a testen

A Clip-Joint ™ összeillő elemei a nyakon és a testen

A videókon nagyon látványos a dolog.
Bevallom, azért vannak kétségeim. A nyak szöge az egyik legkényesebb dolog és tizedmilliméteres eltérés is problémát okozhat. Elsősorban amiatt aggódnék, hogy a gyakori leszedés-visszarakás során mennyire használódik el a reteszelőszerkezet és mekkora lesz az ebből adódó lötyögés, eltérés – bár ez az acélszerkezet elég masszívnak látszik és úgy tűnik, ki van találva. A másik, nem tudom, mennyire biztosítja ez a kellő akusztikai csatolást a nyak és a test közt, bár a gyártó állítása szerint semmivel se rosszabb, mint a hagyományos rendszer, sőt. Mondjuk abban biztos vagyok, hogy más, hiszen nem fa értintkezik fával, hanem két vaskos acéldarab, de nem biztos, hogy ez hátrányos.
A videó alapján ami fura még nekem, hogy olyan, mintha nem feszítenék a húrok különösebben, mert annyira lazán veszi le és rakja fel, elvileg azért a húrok elég jelentős erővel kéne húzzák – gondolom, azért előtte leereszti őket valamennyire.
De lehet, hogy csak én akadékosdok, hiszen a fellelhető vélemények a gitáros fórumokon nagyon pozitívak, mind a gitár hangjáról, mind a konstrukció megbízhatóságáról, amelyet rendszeresen szétszednek és összeraknak. Külön pozitívum, hogy a készítő, Woody Stewart segítőkészségéről és elérhetőségéről ódákat zengenek – ez bizony nagy kincs, mikor sok nagy név esetén csak mindenféle macerás, indirekt módon lehet a támogatási szolgáltatásukkal kapcsolatba lépni.

Érdekes lenne kipróbálni.
Több modeljük is van:

A Stow-Away egy majdnem hagyományos Strat, csak fejnélküli, a híd finomhangolós (azért ezzel eltekerget egy darabig az elején az ember, mire behangolja, legalábbis gyanítom, mert az én majdnemkész gitárom is hasonló, bár az inkább a Steinbergernek egy teszkógazdaságos változata, és azzal a hangolás nehézkesebb, mint a hagyományos módszerrel. A nyak bedugható a gitár hátulján kialakított “zsebbe”, le se kell húrozni.

Stewart Stow-Away, utazáshoz kész állapotban

Stewart Stow-Away, utazáshoz kész állapotban

A nyak tárolórekesze a testbe építve

A nyak tárolórekesze a testbe építve

A másik modell szintén Strat, ebből viszont létezik egyedibb változat, nem csak az ott is használt Clip-Joint ™ miatt, hanem például hangoló is bele van építve és hullámos juhar borítást kapott a test.

Road Runner

Road Runner

Road Runner beépített hangolóval

Road Runner beépített hangolóval

A lenyakazható gitárok ára meglepően kedvező, a – vélhetően távol-keleti – import változatú Stow-Away mindössze 500, míg a Road Runner alapmodell 1200 dollár. Persze minden egyedi opció jelentősen megdobja az árat, már egy gyöngyházas koptató is 50 dollár.

 

One Responseto “Nem fér el? Nyakazd le!”

  1. Eric szerint:

    A great invention, whether it’s a travel guitar or not.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Hajtsd össze a gitárod! | Aktív gitár - [...] írtam egy gitárkészítőről, aki utazáshoz használható, levehető nyakú elektromos gitárokat, gyakorlatilag teljes értékű Strat-jellegű hangszereket készít, annyi többlettel, hogy…

Leave a Reply

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.