Gondoltam, elkezdek egy sorozatot, amiben azokat a mítoszokat fogom kicsit körüljárni, melyek részévé váltak a gitáros kultúrának és sokan hallottunk róluk, de igazából nem is tudjuk, miből jöttek és bár hajlamosak vagyunk hinni bennük, nem mindig feltétlenül igazak.
Ennek a mítosznak több rétege van. Egyrészt azt mondja ki, hogy a ragasztott nyak jobb, mint a csavarozott. Ez bizonyára arra alapul, hogy elterjedt, a ragasztás precízebb és nehezebb művelet, mint a csavarozás, szükségképpen a ragasztott nyakú gitár jobb minőségű.
De hogy alakulhatott ez ki ez a minimum megkérdőjelezhető hiedelem?
Kezdetben vala a ragasztás. A régmúlt koroktól fogva a húros hangszerek nyakát szinte kizárólag ragasztással illesztették a testhez. Mivel a gitárok evolúciójában is ez dominált kezdetekben, az első elektromos gitároknál is ehhez ragaszkodtak azok a gyártók, akik ebben nőttek fel.
Aztán jött Leo Fender, aki nem hangszerkészítő volt, hanem rádióelektronikai mérnök és eleinte főleg ilyesmivel foglalkozott, erősítőket, pickupokat csinált, rádiókat javított. Mikor nekiállt a gitárkészítésnek, teljesen más szempontból közelítette a problémát, mint a hagyományos gitárgyártók. Roppant gyakorlatiasan az egyszerűbb gyárthatóságot és javíthatóságot tartotta szem előtt és ennek kézenfekvő módja volt a nagyobb precizitást igénylő ragasztás helyett a csavarozott illesztés használata. Ezt kevésbé szakképzett és gyakorlott munkaerővel is meg lehetett oldani és javíthatóság szempontjából nagyságrenddel kedvezőbb volt.
Mivel a Gibson általában egy kicsit elitistább szemléletű volt és igyekezett magát a „luxus” kategóriába pozicionálni inkább (például ezért akarta a Gibson vezetése az első Les Paul modellekre aranyszínű, faragott, ívelt fedlapot, bár maga Les Paul eredetileg sík fedlappal és fekete színben szerette volna), megtartotta a ragasztott nyakat, hogy ezzel is ellenpontozza a Fender csavarozott nyakú, olcsóbb megoldásúnak tartott hangszereit. Hogy mennyire valóban nem volt egyszerű a ragasztott konstrukcióval bánni, az is mutatja, hogy a Les Paul-ok gyártásának első évében – akkor még nem volt Tune-O-Matic híd – kénytelenek voltak fordítva vinni a húrokat, azaz a rögzítésnél alulról kerülték meg a hídat, nem pedig felülről, ahogy lennie kellett volna – mégpedig azért, mert a nyak szöge nem volt ehhez állítva. Egy évbe telt a Gibsonnak, míg áttervezte a nyakillesztést és átállította a gyártást. De ha alaposabban belegondolunk, manapság már eléggé más a helyzet, ha általánosságban nézzük a problémát.
Hogyan készülnek ezek a nyakillesztések?
Ki kell vágni a nyak „fészkét” a testben és ennek megfelelően kell kialakítani a nyak illeszkedő végét. Ez mind a ragasztott, mind a csavarozott nyaknál így van. Manapság a CNC gépes tömegtermelés korában ebben gyakorlatilag nincs különbség.
Ha megvan a kialakítás, akkor az egyiknél be kell kenni ragasztóval, összeilleszteni, lefogatni szorítóval és száradni hagyni. Bonyolult? Nem, csak az illesztésnél kell megfelelő pontosság.
A csavarozottnál beilleszteni a nyakat, szintén precízen, be kell fúrni három-öt lyukat (gyártótól függően), rátenni az alátétlemezt, ellenőrizni a nyak illesztését és beviaszozni és meghúzni a csavarokat. Hát, ez se tűnik sokkal egyszerűbbnek. Ráadásul több alkatrészt igényel.
És ha még tovább vizsgáljuk, még az is kiderül, hogy egy kissé hanyagabbul legyártott ragasztott nyaknál a ragasztóval ki lehet tölteni az illesztési hézagokat, míg ez a csavarozottnál nem lehetséges, ott sokkal feltűnőbb a pontatlanság. Ebben az esetben viszont a vastag ragasztás nemhogy elősegítené az egységes rezonálást, inkább akadályozza.Nocsak…
További történelmi tény, hogy az 1965 után, mikor a CBS megvette a Fendert, egy jó ideig kissé kaotikus volt a cég működése, a nagy anyavállalat sokszor úgy viselkedett a hangszergyárban, mint elefánt a porcelánboltban, kapkodtak, átszerveztek, átgondolatlan költségcsökkentéseket csináltak és ennek sajnos a minőség látta kárát, többek között akkoriban fordultak elő kevésbé precíz nyakillesztések és ezekből adódó problémák, melyek megteremthették ezt az alapot a legendához.
Hangzás szempontjából kétségtelenül lehet bizonyos különbség a rezonanciában, mert a jól megcsinált ragasztott nyak a testtel jobban egységet alkot, tehát bizonyos frekvenciatartományban jobban átviszi a rezgések energiáját, de nem tudom, hogy konkrétan ez észrevehető lenne-e.
Egy amerikai hangszerész mester, R.M. Mottola végzett egy kutatást a témában. Épített egy gitárt először neck-through, azaz a test teljes hosszában átmenő nyakkal. Ezután műszeres méréseket végeztek, spektrumanalízissel és teljesen jelanalizálással. Utána lefűrészelték a nyakat, elkészítették a nyak beeresztést és megcsinálták csavarozottan. Ismét mértek. Aztán legvégül beragasztották a nyakat és megint mértek.
A mérések azt igazolták, hogy a legenda, miszerint a ragasztott nyaknak hosszabb a sustainje (hangkitartása), mint a csavarozottnak, az átmenő nyaknak meg jobb mindkettőnél, érdekes módon épp visszájára fordult, a mért eredmények alapján a csavarozott nyaknál volt a leghosszabb.
Ezután emberekkel hallgattatták meg az egyes konstrukciók hangmintáit, anélkül, hogy tudták volna, melyiket hallják és ki kellett választaniuk, melyiket tartják a leghosszabb kitartásúnak. Nos, ez a teszt azzal a meglepő eredménnyel zárult, hogy nem tudtak különbséget tenni hallás után.
A fentiek alapján én azt szűrtem le, hogy nem annyira a nyakillesztés módja számít, sokkal inkább annak precizítása. Mivel a legtöbb embernek nincs módja arra, hogy két minden tekintetben megegyező, csak a ragasztás vs. csavarozás terén különböző gitárot kipróbáljon, a legtöbb ezzel kapcsolatos beidegződés inkább csak szubjektív meggyőződésnek tekinthető, semmint szakmailag igazolható ténynek.
Phűűűű…. megnyugodtam. Én sem tudtam megkülönböztetni, hogy melyik a jobb.