MM, avagy MMinőség garanciája

MM, avagy MMinőség garanciája

Music Man gitárok

Music Man gitárok

Nemrég az Ernie Ball Music Man (továbbiakban EBMM) Magyarország Facebook oldalán egy bejegyzést követően parázs vita alakult ki, amiben én is hozzászóltam párszor . A vita eléggé eldurvult egy szakaszban, ami ismerve az internetes kommentelés és a megmondóemberek jellemzőit, nem meglepő. Nem is annyira ez, amiről szólni fogok, bár ennek is lesz része benne.

A jelenség, amit felvetett ez a bejegyzés, sokkal érdekesebb. Miről is volt szó?

Ha jól értettem, valaki bevitt egy kéz alól vett MM gitárt a szervizükbe, mivel sérült volt a hídja és szerette volna cserélni. A különböző vizsgálatokból kitűnt, hogy a gitár gyanúsan „sokrétű”, a sorozatszám alapján a nyak és a test nem egymáshoz tartozik, a híd pedig nem piezos, pedig annak kellene lenni. Egyszóval nem lehetett igazán a hangszer eredetét megállapítani és amúgy is elég rossz állapotban volt.

A kép csak illusztráció, nem az említett hangszer!

A kép csak illusztráció, nem az említett hangszer!

A fentiek miatt az EBMM megtagadta, hogy eredeti gyári alkatrész biztosítson a hozzá segítségért forduló Music Man gitár tulajdonosának.

Az indoklásuk szerint a cég úgy kívánja megőrizni az MM gitárok magas minőségét, hogy nem enged a piacra semmilyen alkatrészt és nem támogatja a módosított MM gitárok eredetire való visszaállítását, hogy megelőzze a másolatok, hamisítványok és a módosításokkal „elrontott” gitárok terjedését. Továbbá azt javasolják, hogy nagyon körültekintően vegyen mindenki használt MM gitárt, előtte ellenőriztesse le megfelelő szervizben vagy a sorozatszám alapján a gyárnak írva, hogy eredeti-e a hangszer és minden rendben van-e vele. De lehetőleg vegyen inkább újat és akkor nem fordulhat elő ilyen.

A történet néhány embernek tetszett, többekben megütközést váltott ki.

Természetesen minden cégnek joga van az alkatrészellátását és a garanciális feltételeit, valamint a garancián túli alkatrész-biztosítást a saját szájuk íze szerint alakítani, amíg törvénybe nem ütközik. Mivel Magyarországon nincs olyan szabály, mely szerint a gyártónak kötelessége lenne alkatrészt biztosítani a termékhez a garanciális időn túl (ami MM gitárok esetén egy éve – érdekes, ha annyira jók, adhatnának rá többet is…), tulajdonképpen nincs mit tenni.

Valahol érthető az igyekezet, hogy védik magukat, nem szeretnék, ha elégedetlen vásárlók tömegével kéne foglalkozniuk, akik olcsón nem új vagy nem garantáltan eredeti hangszert vásároltak és azt hiszik, hogy az originál, ezért rossz híre kelne a MM alkatrészekkel szerelt vagy MM másolat gitárok miatt a márkának.

Éppen ezért például ha garanciális időn túl kell cserélni valamit, ami  ugyan egy eredeti gitáron van – ha jól értettem – annak ellenére, hogy fizetsz az alkatrészért, a hibásat is vissza kell küldened, hogy kaphass újat. Ez még inkább érdekes, hiszen egyszer megvetted, a tiéd, fizetsz a cserérét is – miért kéne hát visszaküldened a lecserélt elemet, amikor az jogos tulajdonod, megvetted a gitárral együtt? Vagy rosszul értettem?

Persze amerikai cég lévén biztosan alaposan fel vannak szerelkezve jogászokkal – lásd a cikkben, amit nemrég írtam a gitáros szabadalmi konfliktusokról, a kompenzált nyereg és egy spéci elektronika ügyében is pereskedtek.

Volt a vitában mindenképpen megszívlelendő és hasznos mondandó is, elsősorban Horváth Attila, a Vintage ’52 vezetője (ők a MM szerviz itthon) hozzászólásában és az általa az – amúgy minden más véleménnyel szemben elég intoleráns – magyar endorser hosszú, kioktató kommentjéből helyesen kiemelt lényegben:

” A EBMM Magyarország által posztolt történetnek nem az az üzenete, hogy csak új gitárt vegyél, mert ráfaragsz, hanem az, hogy figyelj oda, ha használt hangszert veszel, informáld le és ha nem értesz hozzá, akkor ne ugorj fejest a bizniszbe addig, amíg szakértővel meg nem nézetted!”

Nyilván ennek leginkább az ilyen értékesebb, neves gyártótól származó gitárnál van jelentősége, ahol a márkanév már önmagában értékmeghatározó.

Amit még érdemes lenne megnézni, hogy oldják ezt meg más cégeknél? Mindenki ilyen katonás szigorral kezeli a készleteit és csak annak ad pótalkatrészt, akit – illetve akinek a hangszerét – a cég kellően megbízhatónak minősíti? Úgy tűnik, egyáltalán nem, sok neves gitárgyártónál minden további nélkül vásárolhatók a saját alkatrészeik webshopjukban.

Látható tehát, hogy az EBMM hozzáállás elég különcnek számít.

Vajon éppen a hangszer helyreállítási próbálkozása nem ad elég okot arra, hogy támogassák, még akkor is, ha ez nem lesz utána se egy garantáltan originál gitár? Számomra ez minimum kérdéses hozzáállás, főleg hogy gyakorlatilag az eBayen bárki vásárolhat bizonyos Music Man alkatrészeket kéz alól, ezek után a hivatalos elzárkózásuknak mennyi értelme van?
Nem vagyok marketing szakember, de azt hallottam hozzáértőtől, hogy egy elégedett vevőt megtartani sokkal könnyebb, mint új vásárlót szerezni, és még annál is nehezebb egy elvesztett, elpártolt vásárlót visszacsábítani. Nekem elég logikusnak tűnik.

Ahogy ismét csak a Vintage’ 52 megszólalásában volt olvasható, az a közelítés nekem jobban tetszik:

„Nem szeretnék a tárgytól eltérni, de van tapasztalatunk eladói, és a vásárlói oldalról is az átalakított hangszerek eladását tekintve. Aki eladni szeretne, az úgyis az átalakítás előnyeit igyekszik kihangsúlyozni, a vásárló pedig az átalakítás miatti értékcsökkenést szeretné letudni az árból (még akkor is, ha látszólag az átalakítás a hangszer előnyére történt).
Igazság nincs (főleg az Interneten), el kellene gondolkodni a megoldáson. Lennének javaslataink, ha vásárló megkeres, úgy igyekszünk segíteni neki (egyáltalán nem ígérem, hogy fogunk tudni).”

A fentiek ellenére a Music Man gitárokról természetesen azt gondolom, hogy kiváló, csúcsminőségű hangszerek igényes zenészek számára, de némi elitizmus, sznobság lengi körül ezzel a hozzáállással. Persze lehet, hogy az általa megcélzott vásárlói rétegnek ez tetszik.

 

Leave a Reply

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.