Magyar műhely: Peter Crow Design

Magyar műhely: Peter Crow Design

Nemrég volt alkalmam a Crow (hivatalosan: Peter Crow Design) néven ismert műhelyben eltölteni egy kis idő. A már nem csak magyar piacon ismert gitárkészítő manufaktúra mögött Váradi Péter az agy és a kéz, aki kitalálja és megépíti a hangszereket.
A XVIII. kerület egy kis utcájának kertes családi házába érkeztem némi GPS-es bolyongás után. A műhely egy tetőtéri szobában van, odafelé menet népi faragásos kisbútorokat látok itt-ott, talán ez lehetett az alap, a famegmunkálással való ismerkedés, még a hangszerek előtt?

Péter szakmai fejlődését olyan elismert magyar mesterek segítették, mint Viszkeleti Sándor, Nemessányi László és Prehoda Zsolt. A szakértők tanácsain túl legtöbbet a saját kísérletezéseiből tanult. Éppolyan otthonosan mozog a hagyományos kéziszerszámok világában, mint a legmodernebb technológiában.

A munkaasztal

A munkaasztal

A műhelyben régi asztalos munkapad, ódivatúnak tűnő, de kipróbált és bevált hagyományos szerszámok az egyik oldalon, másikon egyedileg épített, kisméretű CNC marógép, számítógépes vezérlőrendszerrel.

Az egyedi építésű CNC-masina

Az egyedi építésű CNC-masina

A CNC vezérlőegysége

A CNC vezérlőegysége

A vezérlőszoftver

A vezérlőszoftver

Ilyen, amikor dolgozik a CNC

Ilyen, amikor dolgozik a CNC

Az éppen készülő PRS stílusú gitár (ez majd Tóth Tibinek lesz a Hooligans-be, de nem ez az első gitár, amit ismert zenészeknek készít, már több magyar gitárosjátszik Crow hangszeren) oldalsó domborítását egy régi magyar holkeres vésővel faragja ki, a nyakkivágás belső íveinek kidolgozásához japán damaszkolt faragókést használ, a domborítás végső simításához pedig egy ujjnyi méretű, miniatűr hegedűkészítő-gyalu kerül elő.

Péter a PRS stílusú gitártest oldalsó domborítását faragja

Péter a PRS stílusú gitártest oldalsó domborítását faragja

A finomítás...

A finomítás...

A CNC demonstráláshoz elindított egy “üresjáratú” gitárforma-készítő maróprogramot. Az új fogólapokba már szintén a géppel készül a bundoknak a nút – közben mellékesen megjegyzi, hogy a precízen paraméterezett szoftveres vezérlésű nútmarás fényt derített arra, hogy a nagy hírű hangszerészellátó cég nem éppen olcsó bundjelölő sablonja bizony nem igazán pontos…

Finom precíziós marófejek - ilyesmivel készül a nút a bundnak

Finom precíziós marófejek - ilyesmivel készül a nút a bundnak

Munkában a CNC, készül a bund nút

Munkában a CNC, készül a bund nút

Én meg egyre szemeztem az éppen ott álló, már kész gyönyörű PRS-replikával, amit Péter magának készített: én meg nem mondanám, hogy nem eredeti. Az alkatrészek mind eredeti PRS, a formában, a kivitelezésben semmi kivetnivaló nincs. A gitár nagyon látványos, szemgyönyörködtető a felfelé világosodó átmenetes kék festés a szép mintás juhar tetőn. Apropó, a festés természetesen nem itt történik, hanem egy kisebb melléképületben az udvaron.

A gyönyörű PRS-replika

A gyönyörű PRS-replika

Finom kis berakás!

Finom kis berakás!

Ez a fej nem törik olyan könnyen, mint a Gibsonoké...

Ez a fej nem törik olyan könnyen, mint a Gibsonoké...

Kicsit lehetőségem nyílt kipróbálnia ezt a hangszert. Nagyon kényelmes nyak, könnyű rajta játszani, alacsony a húrnyomás, minden precízen, tisztán megszólal, a hangja pedig szintén mellbevágóan jó. Igazán érződik rajta, hogy felsőkategóriás gitár.

És a többit is ez jellemzi, mutatóba néhány:

Peter Crow Design

Peter Crow Design

Peter Crow Design - 8 húros!

Peter Crow Design - 8 húros!

Peter Crow Design

Peter Crow Design

Hamarosan várható a bővülés, de ezzel leginkább külföldi piacra készül a PCD. Itthon sajnos nem nagyon van keletje az egyedi építésű, felső kategóriás hangszereknek, a legtöbben, akiknek elég pénzük van rá és jó gitárt szeretnének, nem nagyon tudnak kilépni az ismert nagy hangszergyártók többnyire túlárazott modelljeinek köréből.

Itt láthattok még számos alkotást a Crow műhelyből.

 

 

Leave a Reply

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.