Nemrég volt alkalmam a Crow (hivatalosan: Peter Crow Design) néven ismert műhelyben eltölteni egy kis idő. A már nem csak magyar piacon ismert gitárkészítő manufaktúra mögött Váradi Péter az agy és a kéz, aki kitalálja és megépíti a hangszereket.
A XVIII. kerület egy kis utcájának kertes családi házába érkeztem némi GPS-es bolyongás után. A műhely egy tetőtéri szobában van, odafelé menet népi faragásos kisbútorokat látok itt-ott, talán ez lehetett az alap, a famegmunkálással való ismerkedés, még a hangszerek előtt?
Péter szakmai fejlődését olyan elismert magyar mesterek segítették, mint Viszkeleti Sándor, Nemessányi László és Prehoda Zsolt. A szakértők tanácsain túl legtöbbet a saját kísérletezéseiből tanult. Éppolyan otthonosan mozog a hagyományos kéziszerszámok világában, mint a legmodernebb technológiában.
A műhelyben régi asztalos munkapad, ódivatúnak tűnő, de kipróbált és bevált hagyományos szerszámok az egyik oldalon, másikon egyedileg épített, kisméretű CNC marógép, számítógépes vezérlőrendszerrel.
Az éppen készülő PRS stílusú gitár (ez majd Tóth Tibinek lesz a Hooligans-be, de nem ez az első gitár, amit ismert zenészeknek készít, már több magyar gitárosjátszik Crow hangszeren) oldalsó domborítását egy régi magyar holkeres vésővel faragja ki, a nyakkivágás belső íveinek kidolgozásához japán damaszkolt faragókést használ, a domborítás végső simításához pedig egy ujjnyi méretű, miniatűr hegedűkészítő-gyalu kerül elő.
A CNC demonstráláshoz elindított egy “üresjáratú” gitárforma-készítő maróprogramot. Az új fogólapokba már szintén a géppel készül a bundoknak a nút – közben mellékesen megjegyzi, hogy a precízen paraméterezett szoftveres vezérlésű nútmarás fényt derített arra, hogy a nagy hírű hangszerészellátó cég nem éppen olcsó bundjelölő sablonja bizony nem igazán pontos…
Én meg egyre szemeztem az éppen ott álló, már kész gyönyörű PRS-replikával, amit Péter magának készített: én meg nem mondanám, hogy nem eredeti. Az alkatrészek mind eredeti PRS, a formában, a kivitelezésben semmi kivetnivaló nincs. A gitár nagyon látványos, szemgyönyörködtető a felfelé világosodó átmenetes kék festés a szép mintás juhar tetőn. Apropó, a festés természetesen nem itt történik, hanem egy kisebb melléképületben az udvaron.
Kicsit lehetőségem nyílt kipróbálnia ezt a hangszert. Nagyon kényelmes nyak, könnyű rajta játszani, alacsony a húrnyomás, minden precízen, tisztán megszólal, a hangja pedig szintén mellbevágóan jó. Igazán érződik rajta, hogy felsőkategóriás gitár.
És a többit is ez jellemzi, mutatóba néhány:
Hamarosan várható a bővülés, de ezzel leginkább külföldi piacra készül a PCD. Itthon sajnos nem nagyon van keletje az egyedi építésű, felső kategóriás hangszereknek, a legtöbben, akiknek elég pénzük van rá és jó gitárt szeretnének, nem nagyon tudnak kilépni az ismert nagy hangszergyártók többnyire túlárazott modelljeinek köréből.
Itt láthattok még számos alkotást a Crow műhelyből.
Leave a Reply