A – B – C – D – E – F – G – H – I – J – K – L – M – N – O – P – Q – R – S – T – U – V – W – X – Y – Z
scale length | Más néven menzura, a gitárok hangzó húrhosszúságát jelenti, azaz a nyereg és a húrláb közti távolságot. Leginkább két kvázi-szabványos változata ismert, 25 1/2″ (647.77 mm, általában a Fender és követői) és 24 3/4” (628.65 mm, általában a Gibson és követői). Hatással van a hangzásra. Basszgitáron többnyire 34″ (863.6 mm). |
scalloped fretboard/fingerboard | Kagylósítás. A fogólap speciális kialakítása, a bundok közt enyhén mélyülő, kagylós ívre csiszolják, így az ujjak gyakorlatilag nem érintkenek a fogólappal. Elsősorban a „shredder” gitárosok körében kedvelt, mert segít a könnyebb és nagyobb hajlításoknál (bend), hiszen nem kell leküzdeni a fogólap súrlódását, másrészt segíthet a gyorsabb futamoknál. Először Yngwie Malmsteen népszerűsítette, a Fender készített is egy signature modellt ilyen fogólappal. Steve Vai Ibanez gitárján is a legfölső 4 bundnál kagylósították a fogólapot. |
Set neck | Ragasztással rögzített gitárnyak |
sharp/flat | Magas/alacsony, a hangolásnál használt kifejezések |
sheet | kotta |
shredding | Nagyon gyors, nagy hangterjedelmű, virtuóz futamokra épülő metálos szólóstílus, elsősorban a gitáros technikai felkészültségét hangsúlyozza ki. |
single cutaway | Hagyományos gitárforma, az egyik oldalon a nyak melletti ívelt kivágással, mely lehetővé teszi a legmagasabb fekvések könnyebb elérését, jellegzetesen példája a Gibson Les Paul. |
single-coil | A mágneses hangszedők egyik fajátja, egytekercses. A legrégebben kifejlesztett hangszedőfajta. Jellemzően fényes, magastartományban gazdag, csengő, kontúros hangzású. Legismertebb példája a Fender Stratocaster. Szintén jellegzetes a Gibson P-90, melynek teltebb, kicsit érdesebb, dögösebb hangzása van, több korai Les Paul és SG gitáron alkalmazták. Legfőbb hátránya, hogy eléggé érzékeny a környezeti elektromos zajra. |
skunk strip | A gitárnyak hátulján látható, a nyak eredeti anyagától eltérő betét. Jellemző példája a Fender Stratocaster/Telecaster bizonyos sorozatai, ahol a nyakmerevítő rúd helyének kialakítása hátulról történt, ezt fedték be egy sötétebb színű betéttel. |
slap | |
soapbar | Főleg a basszusgitárok pickupjainak egyik fajtáját jelenti. |
soundhole | Hangnyílás, az akusztikus gitárokon általában használt kerek nyílás a fedőlapon. |
spaghetti logó | A Fender gitárokonon bizonyos időszakban használt logófajta, vékony kialakítású. |
speaker | Hangszóró |
speaker cabinet | Hangláda |
spruce | Fenyő, általában akusztikus gitárok fedőlapjául szolgáló faanyag |
stack | Külön végfok (fej) és hangláda, a Marshall cég tette népszerűvé ezt az elrendezést. |
staggered poles | Kiálló mágnespólusok, a mágneses hangszedők biznyos fajtáinál a mágnesrudak felső vége kiáll a hangszedő borításának síkjából |
standing waves | Állóhullámok; egy akusztikai térben a falakról visszaverődő hangok bizonyos frekvenciákat kiolthatnak, másokat feleerősíthetnek. |
stompbox | Effektpedál |
strap | Gitárszíj, heveder |
straplock | Hevederrögzítő, olyan mechanikusan reteszelő megoldás, melynek egyik fele fixen a gitárszíjon marad, másik fele a gitárba van csavarozva, a gitáron lévő darabba benyomva a másik felet biztonságosan lehet rögzíteni, amit csak egy rugós kioldógombbal lehet ismét szétválasztani. |
Strat | A Fender Stratocaster rövidítése. |
String retainer | A hangolókulcsok mellett a húrok lefelé feszítésére használt, csavarral rögzített alkatrész, többnyire a Fender vagy azok kópiáin használják, mivel ezeken a gitárokon a fej nincs szögben döntve a nyak síkjához képest, ezért a távolabbi hangolókulcsokhoz a húr útja túlzottan is kis szögben vezet, így nincs kellő lefelé irányuló húrnyomás a nyeregnél enélkül. |
string through the body | A húrrögzítés olyan módszere, melynél a húrok a testen átvezető furatokon át vannak befűzve és a test alján rögzítődnek. Előnye, hogy a legstabilabb húrrögzítést teszi lehetővé, hiszen a húr áltaé kifejtett feszítőerők kevésbé összpontosulnak, mint a hagyományos hídak használata esetén |
sustain | Hangkitartás, zengés. A gitárok egyik legfontosabb tulajdonsága, mennyi ideig képes szólni egy megpendített hang, általában minél hosszabb, annál jobb. Sok minden befolyásolhatja, a nyak és a test anyaga, illesztése, a fogólap anyaga, a híd tömege, anyaga és rögzítése, a nyereg anyaga, a húrok. Megoszlanak a vélemények arról, mekkora hatása van ezeknek a hangkitartásra. Lásd még: Fernandes sustainer |
sustainer | Olyan – leginkább elektronikus – megoldás, amely a húrokat egyfajta kontrollált mágneses gerjesztéssel tartja rezgésben. |
Swamp ash | mocsári kőris, gyakorta használt fafajta gitártest készítéshez. |
Sweet spot | Általában a pengetés pozíciója rendesen befolyásolja a hangszínt. Mindenkinek célszerű azzal kísérletezni, hol éri el a számára legjobb hangzást, ezt nevezik “sweet spot”-nak. Stúdiókban használják arra a helyre is, ahol a legélethűbb sztereó hangzást lehet tapasztalni. |
Kommentek