Repülőúton gitárral

Repülőúton gitárral

Az amerikai zenei médiát hamar bejárt a hír és magyar oldalakon is megjelent: a Delta légítársaságnál lezúztak egy 1965-ös Gibson ES-335-öt, majd nem nagyon akartak fizetni az okozott kárért.

Hogy a teljes sztorit lássuk, nagyjából így történhetett a dolog.
Dave Schneider, a (számomra ismeretlen) The LeeVee együttes gitárosa szokás szerint a gitártokot kézipoggyászként akarta felvinni magával, mint már sok addigi repülőútján, azonban a légitársaság a check-in-nél megtagadta tőle, hogy felvigye a fedélzetre. Még úgy sem járultak hozzá, hogy a gitáros felajánlotta, vesz a hangszernek jegyet, mely lehetőséget a Delta szabályzata is biztosítja.
Így végül kénytelen volt feladni a sima keménytokban a hangszert, ami köztudottan vakmerő dolog, lévén a reptéri csomagkezelők elég katasztrofális módon dobálóznak a poggyásszal. A Delta a saját blogján azzal magyarázta, hogy ez egy kisebb repülőgép volt, ahol jóval szűkösebb a hely a felső csomagtartókban (ez egyébként tényleg így van, bár nem magyarázza, hogy külön jeggyel miért nem engedték fel – talán nem volt ülőhely se?).

Rossz előérzete volt, mikor kiszállás után Detroitban a csomagokra vártak a futószalagnál és be is igazolódott: iszonyú fémes csikorgás hallatszott, a csomagszállító és a futószalag bemeneti nyílásának fémgerendái közé szorult a gitár, amikor dokkolni akarták a csomagszállítót.
Egy órás munkával sikerült nagy nehezen eltávolítani onnan, a gitár komoly, de javítható sérüléseket szenvedett (mellesleg meglepődtem, hogy csak ennyit, azt hittem, menthetetlenül ripityára tört a kép alapján, ez a viszonylag egyszerű, régi Gibson tok, ami nekem is védi a Les Paul-omat, azért tette a dolgát).

A két fémgerenda közés szorult Gibson tok

A két fémgerenda közés szorult Gibson tok

A közel 10000 dollárra (itthon kb. 2,5 milla) becsült értékű hangszeren esett kárra a Delta nagy nehezen egy 1000 dolláros csekket lett volna hajlandó először kiköhögni, amit Dave nem fogadott el, hiszen a javítás költségét még nem tudhatta. Később a javításra valamivel kevesebb, mint 2000 dollár költség adódott, amit természetesen szeretett volna visszakapni.

A média felkapta a hírt, a rossz PR pedig egyre nagyobb nyomás alá helyzete az amúgy fizetni nem akaródzó Deltát, addig, míg végül sikerült kicsikarni belőlük a kártérítést – fájdalomdíjként még egy pár ingyenes utalványt is adtak neki a következő útjára.
Hab a tortán, hogy a Gibson viszont felismerte a dologban rejlő reklámértéket és felajánlotta szakszerű javítási szolgáltatását a gitárosnak, sőt, ragyogó húzással megajándékozta egy jubileumi újrakiadással, egy vadiúj 1963-as Anniversary Reissue Gibson ES-335-tel.

Dave Schneider az ajándék Gibsonnal

Dave Schneider az ajándék Gibsonnal

Így végül abszolút heppienddel zárult a sztori, leszámítva a stresszt és sokkot.

Óvva intenék azonban bárkit attól, hogy hasonló módon próbáljon meg új gitárhoz jutni. Először is, a dolog meglehetősen kockázatos, hiszen neki is csak azért sikerült ilyen jól kijönnie belőle, mert egy elég értékes közismert vintage hangszer sérült, másrészt nem ismeretlen zenészről volt szó, harmadszor Amerikában az ilyesfajta kártérítésekből komoly perek lehetnek, valamint épp az előbbiek miatt a média kellően felkapta az ügyet.
Mifelénk alighanem sokkal többen utaznak fapadossal, azok meg nem kényesek a negatív hírverésre, mivel nincs sok választása az embereknek, ha olcsón akarnak eljutni valahová, úgyis velük kell menniük. Rendszeresen jelennek meg hírek arról, milyen gyökér módon bántak az utasokkal, de sose volt érezhető, hogy ez zavarta volna őket, vagy bármilyen pozitív változást előidézett volna.
Mindenesetre még jegyvásárlás előtt érdemes elolvasni a szabályzatukat, mi vonatkozik az ilyen csomagokra, esetleg egy kinyomatott példányt magunkkal vinni, ha vitára kerülne sor. 

Ha mondjuk Jóskapista Béla, a magyar Kiafene band karakószörcsögszerte ismert gitárosának 100 000 Ft-os Ibanez-éről lett volna szó, aligha végződött volna ilyen jól az ügy. Bár a Lángológitárok által is feltálalt hír kommentjeiben valaki eldicsekedett vele, hogy igazi élelmes magyarként egy Epiphone repülés közben megrepedett lakkozásra sikerült jókora összegű kártérítést kicsikarnia részben azzal, hogy Gibsonnak sütötte el, maga készítve a fotókat, részben összejátszva a javításra árajánlatot adó hangszerésszel, hogy ha kellően túlbecsüli a költségeket, az ilyen módon elcsalt pénzt nála költi el, ezáltal gyakorlatilag ingyen jutott egy Strathoz. Ezt a történetet lehet a gonosz nagy vállalat elleni kisemberi leleményesség nagyszerű példájaként, vagy kisstílű biztosítási csalásként felfogni, én inkább az utóbbira hajlok, mindenesetre én biztos nem tenném, nemhogy még büszkén hirdessem is…

A légitársaságok amúgy nem egyformán szabályozzák a hangszerszállítást, elvileg lehetősége van általában felvinni kézipoggyászként a gép fedélzetére a gitárt, de ezt semmi nem garantálja, tehát amennyiben a gép személyzete úgy látja, hogy nem fér el, megtagadhatja.

Én közel 15 éven át évente tucatnyi alkalommal repültem a világ 30 országába, elég sokat tapasztaltam, az utak egy részén vittem magammal gitárt, igaz, nekem ilyenkor mindig kisméretű útigitárjaim voltak (egy Johnson akusztikus és egy Steinberger elektromos), de még a Steinbergerrel, mely tényleg nem túl méretes, előfordult a kijevi reptéren, hogy nagyon szívóskodtak velem – végül engedték, hogy vigyem, azzal a figyelmeztetéssel, hogy a személyzet még megtagadhatja a gépen.

A Steinberger Spirit GT Pro, utazáshoz ideális

A Steinberger Spirit GT Pro, utazáshoz ideális

Johnson Trailblazer, szintén jó kis útigitár

Johnson Trailblazer, szintén jó kis útigitár

Általában azt vettem észre, hogy ha az ember udvarias és szépen mosolyogva kéri őket, a személyzet segíteni szokott, időnként azt is megtették, hogy vagy a ruhásszekrényükbe, vagy a gép végébe az utolsó ülés és fal közé tehettem le, ahol nem volt útba. Igaz, én fapadossal elvből nem utazom soha…

Az is tény, hogy nem egyszer olyan zsúfolt a járat, hogy kisebb gépek esetén (Boeing 737 kategória és az alatt) túl szűkös a hely a csomagoknak – persze azért is, mert sokan hoznak magukkal többet, mint szabad volna, csak kevésbé feltűnő 2 DutyFree szatyor, egy sporttáska, egy laptoptáska meg egy fotóstáska a gurulósbőrönd mellé, mint egy szál gitár. Így aztán az utolsó tucatnyi utasnak már többnyire nem akad a csomagtartóban hely, mármint a kézipoggyásznak, és mikor már mindenki elhelyezkedett, percekig járkálnak idegesen a személyzettől kísérve, nyitogatva a fedeleket, hátha akad még olyan hely, ahová be lehet nyomni. Egy gitár amúgy legalább két normál csomag helyét elfoglalja ilyen kisebb gépen, hiszen se hátizsákot, se gurulósbőröndöt oda már nem lehet rakni, ahová bepakoltuk. Persze egy normál méretű hátizsák vagy laptoptáska, esetleg fotóscucc simán elfér többnyire az előző ülés alatt, más kérdés, hogy nem túl kellemes hosszabb úton, ha az amúgy is a gályarabok életterének reprodukálására tervezett turistaosztály zsúfolt kényelmetlenségét tekintjük.

Mások elbeszéléséből azt hallottam, hogy lehetséges hangszerként extra díjért feladni, ezt külön kérni kell, ilyenkor esetenként a gitár szállítása többe lesz, mint a repjegy, de nem kerül be a szokott dobálózós csomagszállításba, hanem a babakocsikhoz hasonlóan külön hozzák-viszik, így elég esélyes, hogy legalább a ki-berakodásnál nem sérül meg. Nem tudom, hogy ez ugyanaz-e, mint az úgynevezett  „gate checking”, ami azt jelenti, hogy csomagként adod fel, de magad viszed kézben egészen a gép ajtajáig, onnan a reptéri személyzet teszi a csomagtérbe közvetlenül, nem a csomagpakolók.

Azonban én mégis leginkább egy jó minőségű, repülésbiztos speciális keménytokban bíznék meg. Ha az embernek mondjuk egy többszázezret érő hangszere van, akkor egy 50e Ft-os repülőstok igazán nem lehetne probléma, ennyit megér a biztonság. Egyébként utaztatás előtt mindenképpen le kell engedni a húrokat lazára és ajánlatos a tokot még kicsit kipárnázni buborékos fóliával, ha hagyományos tokról van szó, bár a következő spéci tokoknál alighanem ez utóbbi elhagyható.

A következő tokok ajánlhatók:

Accord case (szomszédok, horvát cég)

Accord Case

Accord Case

SKB

SKB

SKB

Affordable-Cases 

 

Affordable Cases

Affordable Cases

Calton Cases http://www.caltoncases.co.uk/index.html

Calton Cases

Calton Cases

Case Extreme külső héj

Case Extreme külső héj

(ez tulajdonképpen egy külső, második tok a normál gitártoknak)

Colorado Case 

 

Colorado Case

Colorado Case

Flightcase Warehouse 

 

Flightcase Warehouse

Flightcase Warehouse

Gator Cases

Gator Cases

Gator Cases

Akinek pedig ez se tűnik kielégítő megoldásnak, az választhatja a behajtható nyakú elektromos, akusztikus vagy levehető nyakú gitárokat, melyek egy hátizsákban vagy aktatáskában is elférnek.

 

Leave a Reply

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.