Digitális csöves, de nem úgy

Digitális csöves, de nem úgy

Az utóbbi időben kiéleződött a szembenállás a digitális modellezés és a hagyományos csöves erősítők hívei közt. A digitális modellezés a hardverek rohamos fejlődésével új lehetőséget biztosít az új algoritmusokhoz. A két legújabb és legígéretesebb technológia a modellezésben mostanában kétségtelenül a Kemper Profiling Amp, amiről már írtam, és az AXE FX II, amiről még nem, de a Gitárshop nagyon jó kis cikket hozott róla.

Láthatólag sokakat meggyőzőtt a modellezés, még ha nem is tökéletesen képes visszaadni a nagyra tartott csöves hangzást, de kellően közel van már hozzá ahhoz, hogy koncertkörülmények közt ne lehessen igazán a különbséget már meghallani és ehhez jön a hihetetlen rugalmassága és sokoldalúsága – nem csoda, ha egyre többen „térnek meg”.
De azért a gitárosok ilyen dolgokban mondhatni, vaskalapos népség és sokan ragaszkodnak a vintage jellegű hangzáshoz, amit az igazi csöves áramkörök tudnak csak teljes mértékben visszaadni.

Michael Ibrahim és a Flex SmartAmp

Michael Ibrahim és a Flex SmartAmp

Számukra jelenhet új felfedezést az ausztrál Flex SmartAmp, mely teljesen újszerű megközelítéssel párosítja a csöves technikát a digitálissal. Az MI Audio effektművek feltaláló-mérnöke, Michael Ibrahim új találmányáról van szó.

Mr. Ibrahim karrierjében nagy szerepet kapott, hogy családi vonás náluk a feltalálás és az elektro-akusztikai bütykölés. Apja kis egyiptomi faluban született vidéken, ahol nagyon primitív volt az infrastruktúra se vezetékes víz, se villanyáram. Az ő édesapjának halála miatt már gyerekkorában családfenntartó szerepbe kényszerült, kilencévesen már kristályoszcillátoros rádiót épített, tizenkét éves korában készítette el az első csöves erősítőjét a falu egyetlen elektromosságot használó épületébe, a templomba. Tehetsége lehetővé tette, hogy sikeres karriert építsen az elektronika és a hangtechnika áramkörök világában. Az elektronikus berendezések és a zene a mindennapjaik részévé vált.
Apja nyomába lépve Michael is mérnöki és fizikusi tanulmányokat folytatott, először a telekommunikációs iparban fejlesztett szoftvereket, ebben elért sikerei lehetővé tették, hogy szenvedélyével, a zenei elektronikával foglalkozzon és megalapítsa az MI Audio céget.

Mr. Ibrahim teljesen más alapra helyezte az erősítőépítést és a digitális technika felhasználását ebben. A Flex SmartAmp nem tekinthető csöves erősítőnek a szó hagyományos értelmében, bár természetesen teljesen analóg és csöves, amennyire csak lehet.
A trükk az, hogy az áramkör nem egy fix elemekből összeállított, kész kapcsolás, hanem sokkal inkább egy bizonyos paraméterhatárok közt optimalizált elektronikus építőelemkészlet, ellenállások, kondenzátorok, kapcsolók, potméterek, bankokba rendezve, többféle összekapcsolási lehetőséggel.

Ez érdekes, mondhatjuk, de hogy fog ez megszólalni? Itt lép be a digitális technika, konkrétan egy iPad.
(És most jöhetne a fanyalgás, miért épp megint iPad – a magyarázat az, hogy az iOS egy elég jól kidolgozott oprendszer, melyre számos zenei alkalmazás készült már és ezekkel bizonyította, hogy a zenei felhasználásban verhetetlen a kategóriájában, de nem kizárt, hogy később lesz más készülékre is).

Az iPad interface

Az iPad interface

A iOS készülék tulajdonképpen maga az építőkörnyezet, itt lehet megmondani, milyen erősítőt akarunk. Gyakorlatilag mindent lehet állítgatni, az illesztőtrafó impedanciájától a tápegység teljesítményéig. Olyan fokú szabadságot kap így a felhasználó, ami eddig teljesen elérhetetlen volt, hiszen meglehetősen tág határok közt kísérletezhet az erősítője specifikációinak megváltoztatásával, úgy hogy közben mindvégig vegytiszta csöves technika működik mögötte. Nem csak a csövek fajtáját veszi figyelembe, hanem annak működési paramétereit is, a konfigurációk elmenthetők persze, tehát csinálhatunk egy meglehetősen erősen előfeszített csöves változatt, meg egy gyengébbet.

Egy pillantás a konfigurációs képernyőre

Egy pillantás a konfigurációs képernyőre

A készülék előlapján egy 22”-os érintőkijelző kapott helyet, ami pontosan másolja mindazt, ami az iPad képernyőjén történik és viszont.

Az érintőképernyős kezelés

Az érintőképernyős kezelés

A sokféle elemkészletből tetszőleges kinézetű előlapot állíthatunk össze annyi és olyan kezelőszervvel, ami csak nekünk tetszik.Az már csak hab a tortán, hogy akár videót is lejátszhat a kijelző, vagy a banda logóját mutathatja…

Ami még nagy előnye a koncepciónak az a hordozhatóság és szabványosság. Ha turnézik a zenész, nem kell magával cipelni a saját erősítőjét, csak biztosítani kell számára egy Flex SmartAmpot, neki elég csak az iPad-ra mentett erősítőkonfigurációkat magával vinni a táskájában, ezzel az erősítővel bárhol ugyanazt a hangzást tudja reprodukálni pár érintéssel.
A stúdióba egy erősítővel számtalan stílust és hangzást elő tudnak majd állítani.

A távlati terveikben szerepel a Schematics Editor, ami lehetővé teszi, hogy a felhasználó gyakorlatilag maga tervezze meg az erősítője áramkörét.
A megvalósulás felé halad a Mini Flex erősítő prototípusa is, mely leegyszerűsítve és olcsóbban kínálja majd mindezt, továbbra is csövekkel, de bizonyos egyéb áramköri elemek szerepét már digitálisan átvéve.

Hát, eddig a történet.
Nem vagyok hozzáértő se a csöves, se a digitális audio technológiában. Mindenesetre nekem elég jól hangzik, de talán túl szép, hogy igaz legyen? A megvalósítás mikéntje számomra elég sok kérdést felvet, de nem látom be, hogy miért ne lehetne megoldani. Én nagyon bízom benne.

Sajnos egyelőre sem teszt, sem videó vagy hanganyag nem áll rendelkezésre, a nemrég lezajlott NAMM kiállításon – állítólag a vámosok tökölése miatt – nem tudták bemutatni, de Mr. Ibrahim személyesen fedte fel az iPad-on az interface-t és egy kis ízelítőt láthatunk a konfigurálás mikéntjéből. Nagyon kíváncsi vagyok, mi lesz a sorsa, ígérem, ha akad valami újdonság, beszámolok róla.

 

Leave a Reply

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.