Effektológia: Wah-wah 2.

Effektológia: Wah-wah 2.

Az effektológia első részében a Wah pedálok születésének történetét meséltem el.

A létrejöttük óta gyakorlatilag nem sokat változtak ezek az effektek: egy pedállal szabályozható sávszűrő van bennük, a szabályzó alkatrész vagy potméter (ami egy idő múlva elhasználódik, mivel mechanikus az ellenállást változtató rész), vagy optikai szenzoros, ahol egy fényforrás és egy érzékelő van, ezt maszkolja, takarja le fokozatosan a pedál.

Persze készült ebből százféle variáció, boost, torzító, hangerőpedál és egyéb funkciókkal egybeépítve, különböző sávszabályzási lehetőségekkel, de alapvetően az elv nem változott.

Sonuus Wahoo

Sonuus Wahoo

Az egyik ilyen high-end kütyü a brit Sonuus cég Wahoo pedálja, amely duál analóg áramkört tartalmaz, melyet digitálisan vezérelnek, így túl a hagyományos wah effekten némi Talkbox (szájgitár) szerű effektusra is képes, sőt a két áramkört különböző módon variálva és LFO-val vezérelve (Low Frequency Oscillator, a feszültségvezérelt szintik és általában minden ilyen hangformáló rendszer egyik alapvető eleme) szinte már szintetizátorszerű hangeffekteket képes kihozni belőle. Különösen érdekes az a beállítása, amelyik alapból fixen tartja a szűrést, de amikor a húrt nyújtom, a hajlított hang aktiválja a wah hangzást. A másik látványos (hallványos?) módja az, amikor a szűrő követi a hangmagasságot, azaz a mélyebb hangoknál mélyebb tartományban működik és a dallam magasságával fokozatosan nyitja magasabb frekvenciák felé. A Wahoo USB csatlakozóval van felszerelve, ami a firmware frissítését lehetővé teszi. Látható, hogy egy igazi nagymenő wah pedálról van szó.

Mostani írásomban  három olyan új, innovatív megoldást szeretnék bemutatni, ami a megszokottól gyökeresen eltér és a legújabb technológiákat hasznosítja.

iWah

iWah, a közel 800 dolláros Wah pedál

iWah, a közel 800 dolláros Wah pedál

Az első egy érdekes, de színpadi használatra szerintem kissé alkalmatlan változat, az iWah névre hallgat és nem meglepő ezek után, hogy az egész egy iPadre épül. Bár a fejlesztője robusztusnak tűnő mechanikus vázat készített hozzá, amin a pedál az egész iPadet mozgatja és annak gyorsulás és pozícióérzékelését használja fel, én azért nem szívesen raknám le a színpadra, ahol bárki rátaposhat véletlenül.

Mindenesetre a megoldás nyilván sokféle lehetőséget nyújt, hiszen ettől kezdve csak a fantázia és a szoftveresek ügyessége korlátozza, hányféle különböző effekt szabályzására használhatjuk – az egyedüli gyenge pontja éppen az, hogy egy értékes és érzékeny tabletet nem jó ötlet a padlóra tenni.

A konzol repülőgyártásnál használt alumíniumból készült, mágneses rögzítőkkel tartja az iPadet és gumírozott az alja, a pedálra csúszásgátló bevonat került. A fejlesztő egyedileg gyártotta le és 135 dollárt kért érte, de úgy tűnik, nem vált sikeressé, mivel a bemutató videója eltűnt a Youtube-ról, az oldal, ahol elvileg meg lehetett volna venni, már nem mutatja.

Előnyök:

  • jól néz ki
  • sokféleképpen használható

Hátrányai:

  • drága, nagyon drága
  • nagy helyet foglal
  • a szintén drága iPadet elég nagy veszélynek teszi ki
  • a töltő és a ki-bemenet csatlakozók sérülékenyek és nem a hangszertechnikában használatos szabvány szerintiek
  • kísérleti darab

 

Ghost Pedal

A Ghost Pedal virtuális wah

A Ghost Pedal virtuális wah

A második már többet ígérő és sokkal használhatóbb fejlesztés – bár ki tudja, nekem valahogy kicsit furának tűnik, ugyanis ez egy virtuális pedál. Magyarul nincs semmiféle pedál, a gitáros lábára rögzített érzékelő végzi a munkát, ez kétségtelenül megkönnyíti a dolgot, mivel nincs helyhez kötve.

A Ghost Pedal nevű készülék a Purdue egyetem diákjainak fejlesztése és két olyan vezetéknélküli érzékelőt tartalmaz, amit a gitáros a bokájára csatol és a lábának mozgásából képzett vezérlőjelet továbbítja egy vevőbe, ami az effektust létrehozza. A Ghost Pedál három módban használható: kalibrációs üzemben, ahol a játékos lábmozgásához lehet állítani az effektus tartományának határait, szabad játék módban, ilyenkor úgy működik, mint egy normál wah-pedál és készenléti módba, amikor egy adott értéket tart fixen, ennek aktiválására gyakorlatilag bokán kell rúgnia magát a játékosnak, ugyanis egy nyomógombbal működik.

Előnyei:

  • flexibilis
  • alighanem mérsékelt árú, ezek az érzékelők a mobiltelefonoknak köszönhetően már elég nagy tömegben gyártott szerkezetek
  • személyre szabható a kalibrációval
  • nem korlátozza a mozgást

Hátrányai:

  • szokatlan lehet a pedál nélküli virtuális pedálozás
  • a vezetéknélküli üzemmód miatt alighanem gyakran kell újratölteni az aksiját vagy elemet cserélni
  • a önbokánrugós megoldás kicsit béna szerintem a kapcsolásra
  • úgy tűnt, még nem sorozatgyártásra érett

EHX Crying Tone

EHX Crying Tone

EHX Crying Tone

Végül a ténylegesen legjobban használható, már érett, kereskedelmi forgalomban lévő és bizonyított technológia következik: az Electroharmonix nevét minden magára valamit is adó gitárosnak ismernie kell, hiszen számos legendás effektpedál köthető a nevükhöz.

A Crying Tone egy rendkívül masszív, hajlított fenéklemezű, mozgó alkatrész nélküli wah pedál, amely ettől eltekintve ugyanazt tudja, mint minden más wah, csak éppen a fentiek miatt nagyobb megbízhatósággal és azok hátrányai nélkül. A pedált használat előtt (illetve akár különböző felületeken használva is) célszerű kalibrálni, hogy a kívánt tartományt teljesen ki tudjuk használni.

Ráadásul a digitális vezérlés miatt ennél sokkal többre is képes, a kalibrációs gombot használva és mindenféle trükkös módon fordítva, megrázva a pedált még több különféle effektust lehet belőle kihozni, pl. a híres Money for Nothing hangzást, amit Mark Knopfler is egy lefixált állású wah pedállal ért el, és még pár másikat is.


És hogy ez a kis pedál tényleg gyakorlatilag elpusztíthatatlan és mindent túlél, azt néhány elborult agyú hollandus nem mindennapi módon bizonyítja be: nem csak hogy 5 méter magasra dobva betonra ejtik, hanem autóval hajtanak rá és előre-hátra gördülve rajta „játszanak”. Az EXH mindent kíbírt, mindezt igen kedvező, 113 dolláros kisker áron teszi.


Előnyei:

  • cool
  • elpusztíthatatlan
  • kedvező árú
  • trükkös hangzásokra képes
  • kalibrálható

Hátrányai:

  • nem szerelhető bele pedalboard-ba

 

 

Leave a Reply

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.