Nyomtatott gitár

Nyomtatott gitár

Az új technikák mindig érdekeltek. Kísérletezni jó – még ha elsőre a megszokással, józan ésszel ellentétesnek is tűnhetnek a próbálkozások.

A 3D nyomtatás viharosan fejlődik, a technológia egyre inkább széles körben elérhető lesz, a minősége és lehetőségei egyre javulnak.

Ha valaki esetleg nem ismerné, mi is ez, röviden úgy lehetne összefoglalni: egy olyan nyomtató, mely festék helyet kis képlékeny műanyag pöttyöket köpköd, melyek szilárd tömbbé állnak össze, mindezt nem csak egy sík felületre, mint a papíros nyomtatók, hanem egy 3D-ben mozgó fejjel.

Be kell adni a 3D tervet és a nyomtató azokra a helyekre pök, ahol anyagnak kell lennie, ahol meg nem, azt kihagyja. Így persze olyan abszurd dolgok is készíthetők, ami hagyományos megmunkálással nem (a mérnökök “bennszülött” alkatrésznek nevezik az olyan, hibásan megtervezett részeket, melyek egy másik alkatrész belsejében helyezkednek el, de csak úgy kerülhetnek bele, ha ott benn készítik el őket, ami a 3D technológia előtt gyakorlatilag csak a palackok belsejében hajómodelleket építő szent őrültek kiváltsága volt). 🙂

A kezdetekben elsősorban arra használták, hogy a gyártás előtt a különböző termék kinézetét modellezzék velük megfoghatóan. A ma elérhető technológia viszont már használati termékek gyártását is lehetővé teszi, kis, akár egy darabos tételben is, hiszen itt a darabszám nem igazán befolyásolja a költséget, a gépidő és az anyagfelhasználás ugyanaz minden esetben.

Itt van egyik fajtájukról egy videó:

És ilyen gitárt csinált 3D nyomtatással egy új-zélandi cég, a One61:

 

Azért nem mondhatnám, hogy ne fogadnám fenntartásokkal a 3D nyomtatóval készült gitártestet.

Mivel elég sok gitárt használtam, javítottam és ugyan még kevésnél, de az építésbe is belekóstoltam, néhány dolog miatt kételkedek kicsit.

Nem tudom, mennyire ellenálló és tartós egy ilyen anyag és a belőle készült struktúra. A gitároknál – és a basszusoknál még inkább – a húrok komoly erővel feszítik az egész hangszert és ez nem csak statikus terhelés, hiszen a játék során változnak ezek az erők valamelyest. A környezet változásai, a hő, a páratartalom, a mechanikai igénybevétel is hat rájuk. A gitárosok néha eléggé bevadulnak, a hangszer könnyen odaverődik valamihez, eldől, stb. A fa hangszerek esetében elég jól kidolgozott eljárások vannak, hogy lehet javítani őket – de mi a sorsa egy ilyen nyomtatott gitárnak? Mennyire bírja hosszú távon az igénybevételt?

A másik a hangzás. Hiába mondják sokan, hogy elektromos gitárnál a fának nem nagyon van szerepe – ez tapasztalatom szerint egyáltalán nem így van. A fa anyaga, az illesztések, a bevonat mind befolyásolja, mely frekvenciákat emeli ki vagy tompítja a hangzásban a hangszer és milyen hosszú a hangkitartása. Néha persze a különbség nüansznyi és csak a vájtfülűek hallják, de más komponensek esetén viszont jobban észrevehető.

Vajon milyen lehet ennek a gitártestnek a rezonanciája? Jó lenne meghallgatni, összehasonlítva ugyanilyen hangszedőkkel felszerelt hagyományos gitárokkal.

Ami viszont biztos: a gitár nagyon dögös, egyedi, futurisztikus kinézetű – ráadásul ahogy egyre nehezebb beszerezni jó minőségű hangszerfát a fogyatkozó természetes készletek miatt, felértékelődik az alternatív anyagok jelentősége. És az se mellékes, hogy nyilván ezzel a nyitott, vázszerű szerkezettel sokkal könnyebbé válik a hangszer – bár az egyensúlya megint kérdés.

Attól azért nem kell tartanunk, hogy hamar hoppon maradnak a gyártók és hangszerészek, mert boldog-boldogtalan otthon saját maga nyomtatja majd a gitárját. 🙂

Forrás: guitarnoize.com

 

No Responsesto “Nyomtatott gitár”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Nyomtatott akusztikus | Aktív gitár - [...] írtam 3D nyomtatókkal készült hangszerekről, de azok elektromos gitárok [...]
  2. A világ első teljesen 3D nyomtatott gitárja | Aktív gitár - [...] 3D nyomtatott akusztikus és elektromos gitárokról [...]

Leave a Reply

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.